Pale Ale med frukt i, fruktsockret skapar kolsyra?

Hej!

Som titeln lyder undrar jag om frukt i öl avger socker och därmed extra kolsyra?

Jag anar att så är fallet då mina Mango Pale Ale har alldeles för mycket kolsyra i. Så mycket så att det faktiskt är omöjligt
att ens öppna en flaska utan att få en 5-10 sekunders fontän av pale ale i köket.

Mvh,
Elias.

Sv: Pale Ale med frukt i, fruktsockret skapar kolsyra?

Ja. Mangojuice har ett SG av 1.050 ungefär och är mycket förjäsbart enligt min erfarenhet.

Ett trick du kan ta till är att ta en lång kapsylöppnare (så du får precision) och "lufta" flaskorna försiktigt, tryckfallet ska bli långsamt annars skummar det över. Upprepa några gånger med några timmars mellanrum så att kolsyran hinner lämna ölet och gå upp i gasfas. Rekommenderar handskar och skyddsglasögon wink

Det är så illa alltså.. tråkigt.

Hur fungerar det med andra frukter och bär?
Exempelvis hallon verkar ju användas mycket och ofta i sekundärer? Är det samma problem där?

Ja, men om du låter dem jäsa färdigt innan du stoppar dem på flaska är det inga problem.

Glömde nämna i förra posten att kolsyra löser sig lättare i kallt vatten än varmt, så kyler du flaskorna skummar det mindre. Å andra sidan, vill du snabba upp luftningsprocessen är det rumstemperatur som gäller, eftersom kolsyran då lättare vill lämna ölet - men det skummar mer...