Sterilock

Hej.
Jag har köpt sterilock. (bubbelfria jäsrör)  Dränkte det i starsan och lät torka i 30 minuter. När jag satte dit det på jäshinken så vart det sånt tryck att locket deformerades och sen släppte. Jag bytte till vanligt hederligt jäsrör. Provade idag igen med sterilock, tänkte att det kanske skulle funka när den värsta jäsningen var över. Men det tog bara några minuter så släppte locket. Det verkar inte som att det släpper igenom nån CO2 alls. Vad gör jag för fel?

Tacksam för hjälp / Thobbe

Sv: Sterilock

Är det nån som provat dessa med gott resultat? Kikade lite på nätet och det
Verkar som att dom funkar bristfälligt.

Sv: Sterilock

Tråkigt att höra att du haft besvär med Sterilock.
Membranet som sitter i Sterilock är litet "trögare" än ett ordinärt vattenfyllt jäsrör, vilket innebär att trycket också blir litet högre inne i jäshinken. Jag tror att det kan vara orsaken till att locket på jäshinken släppte.
Under de första dagarnas intensiva jäsning så är det därför bättre att använda ett mer ordinärt jäsrör eller blowoff-slang.
Sterilock är litet mer känsligt för att bli igensatt om det kommit upp partiklar eller kondens i jäslåset. Efter desinficering tror jag därför att det är bra om jäslåset får droppa av och torka något före användning.

-- Klas