Induktion vs vanlig spis

Jag har kommit över en lokal i vår källare (gött!). Där finns vatten och ström (max ca 2800 W) men ingen spis. Därför ligger det nära till hands att köpa en induktionsplatta och köra på den.

Hittills - sen 2012 - har jag kört på vår spis i köket. Det är en vanlig Elektroluxspis och jag kör (naturligtvis) på den stora termostatplattan med markering 1-12. Jag tänker att jag vill inte att det skall gå långsammare att koka vörten i min nya lokal än vad det gör i köket. Jag gjorde därför ett test.

Jag fyllde upp 22 liter vatten i Biltemas gryta och kokte upp det. Först på en 2000 W induktionsplatta från Ellrona, köpt på conrad.se (Ellrona Comline 3400 - den har två plattor och jag körde på 2000 wattaren), sen på spisen. Resultatet var att det tog 90 minuter att nå kok (99 grader) med båda metoderna (med lock på, som jag tog av när det var 99 grader). Däremot blev koket livligare på spisen än på induktionsplatten efter att jag tagit av locken. En marginell vinst till spisen, alltså.

Tre frågor:
1. Stämmer detta - att spis och induktion är ungefär lika effektiva - med andras erfarenheter?
2. a) Stämmer det överens med andras erfarenheter att det tar ca 90 min att nå kok på det här sättet? b) För er som kompletterar med en grilltändare för att nå kok, hur mycket snabbare går det?
3. Jag tycker ovanstående är lite långsamt och har därför börjat fundera på en Braumeister. För er som har en Braumeister 20 L, hur lång tid tar det att nå kok med den? Är den snabbare än en spisplatta/2000 W induktionshäll (Braumeister 20 L är också på 2000 W).