Ang. inlopp och utlopp på Corneliusfat.

Jodå så att...skulle prova att tappa lite från mitt första riktiga fat idag för att se hur kolsyrningen gick men när jag tryckte på picnickranen kom bara en massa kolsyra och lite skum. Tog ett tag för mig att lura ut att jag råkat lägga kolsyretrycket på stigaröret och försökte tappa från inloppet...facepalm på den...

Iaf, jag tyckte att ölet var rätt ok kolsyrat redan nu, efter bara 2 dagar. Kan det vara så att det finns en fördel med att kolsyra nedifrån så att kolsyran måste bubbla sig upp genom ölet istället för att lägga en "kudde" med kolsyra överst som ölet sakta får binda? Antar att det blir lite liknande "rullning" om man trycker in det via stigaröret...?

Någon som har lite info om eventuella fördelar/nackdelar med att göra fel som jag gjorde?

/// M

"Trying is the first step toward failure."

Sv: Ang. inlopp och utlopp på Corneliusfat.

Det finns det som kolsyresätter så eller med en diffusionssten. Art no: 839005

Var vaksam med att ha rätt typ av koppling på rätt typ av post dock.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Mjo drt finns ju en vit och en svart koppling men vad är det som skiljer? Den ena passar bara på ena nippemn och vice versa men jg måste ha förväxlat stigarröret och gasröret vid rengörningen så den vita passar nu på öl-sidan och den svarta på gas-sidan.

/// M

"Trying is the first step toward failure."

Gängan på fatet är densamma så man kan skifta kopplingarna som man vill.

En risk med att kolsyra genom stigarröret är att det kan komma upp öl i gasklockan. Har du högre tryck i fatet än i klockan trycks ju ölen upp i klockan och man får dela den för rengöring. Nu kan man ju vara så ordentlig och alltid se till att gasen är på, men risken finns att man missar och det ska vara ett jämrans pill att rengöra.

Räcker att fatet blir varmt (och det går fortare än man kan tro om gasfickan är stor), så kommer ölet börja vandra upp i stigarröret, eftersom trycket ökar över regulatorns inställning.

Men, det funkar nog för att få i kolsyran lite fortare. Jämför med skakmetoden där man skakar/rullar fatet för att kolsyran ska lösa sig i ölet fortare.

Läste om någon snubbe som körde kolsyran baklänges med öppet fat, kommer inte ihåg vad det skulle vara bra för bara... Att "piska ur" ett överkolsyrat öl kanske (låter ju lite kontraproduktivt men jag får det ändå till att det borde funka)?

Jag sätter trycket på 2-2.5 bar, sen lägger jag fatet ner så co2 röret är under ytan. brukar skaka in det åxå. Har druckit pefekt kolsyrad öl från fat som endast haft kolsyra en kvart. Den är dock ganska flyktig om den inte fått stå.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

JoelS skrev:

Läste om någon snubbe som körde kolsyran baklänges med öppet fat, kommer inte ihåg vad det skulle vara bra för bara... Att "piska ur" ett överkolsyrat öl kanske (låter ju lite kontraproduktivt men jag får det ändå till att det borde funka)?

Nej det är en teknik för att vädra ur sulfatämnen som luktar ruttna ägg eller brända tändstickor. Den fungerar helt okej men bör inte göras på sllt för kolsyrad öl för det skummar rejält. Andra volatila ämnen följer också med såklart så se det som en nödlösning istället för att dumpa batchen.

Besök min ölbryggarblogg http://www.lindhcraftbeer.com

Lindh skrev:

Nej det är en teknik för att vädra ur sulfatämnen som luktar ruttna ägg eller brända tändstickor.

Ah, där ser man. Är det sulfater från lager-gone-wrong eller DMS eller hur uppstår dem?

Jag var på rundtur i Nya Carniegebryggeriet, de kolsyrar 10 m3 nerifrån på en timme (eller två, minns ej). Fördelen är väl att det går snabbare?

Går ju lägga fatet ner också (med co2-sidan nedåt) så slipper man ta sönder sin co2-koppling. Risken att få öl i regulatorn finns dock om man inte har de nya flashiga backventilbegåvade dito.

Besök min ölbryggarblogg http://www.lindhcraftbeer.com

Lindh skrev:

Går ju lägga fatet ner också (med co2-sidan nedåt) så slipper man ta sönder sin co2-koppling. Risken att få öl i regulatorn finns dock om man inte har de nya flashiga backventilbegåvade dito.

Mmm sa ju det!!!!  smile

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Lindh skrev:

Har inte alla den backventilen :-D