Hjälp med inspiration. Vad ska jag göra för öl?

Hej

Jag har en del malt och humle som blivit över från bryggning av stout och IPAs som jag känner för att göra något med. Problemet är att jag hittills bara bryggt enligt färdiga recept och inte riktigt kommit in i tänket för hur man hittar på något eget och skulle därför behöva lite hjälp med idéer och tips.

Jag har mest olika specialmalter kvar nu men jag har inte heller någon jäst kvar så jag måste göra en beställning av det innan bryggning och kan komplettera med mer basmalt då. Jag brukar göra 10L satser så det går inte åt sådär jättemycket malt och humle. Det jag har kvar är:

Malt:
Münchnermalt: 0,6 kg
Carapale: 0,84 kg
Caramel 40: 0,52 kg
Pale ale: 0,4 kg
Rostat korn: 0,6 kg
Chokladmalt: 0,6 kg
Rökmalt: 0,7 kg

Humle:
Columbus: 25 g
Amarillo: 15 g
Simcoe: 45 g
East kent goldings: 80 g
Warrior: 75 g
All humle förutom Amarillo är pellets.

Eftersom det är sommar och ganska varmt i lägenheten har jag funderat på om man kanske skulle göra en saison men enligt de recept jag hittat så verkar det som jag har lite fel saker för en klassisk sådan. Så har ni några roliga idéer på vad man kan göra med det här? Öltyp spelar ingen större roll egentligen, här hemma gillar vi det mesta smile

Tack på förhand!

2 Senast ändrad av Perwaste (2015-08-04 20:48:39)

Sv: Hjälp med inspiration. Vad ska jag göra för öl?

Hej!
Du har väl det mesta för att svänga ihop lite vad som helst tycker jag. Ta ett alerrcept och helt enkelt byt någon av malterna med det du har.  Men ta bara inte för många sorter bara.  Gör en pale ale utan krusiduller helt enkelt!

Jag gjorde en skåprensning i våras som blev bra. Ett recept för 25 liter.
4 kg pale alemalt
300 g pilsnermalt
100 g carapils

47 g Fuggle 5,2 a vid 60 min
60 g First Gold 3, 3 a vid 0 min

Wyeast 1968

Og blev 48 , Fg 10

Jag skulle haft hälften, 30 g humle vid 5 min egentligen, och resterande 30 vid 0 min,  men det blev inte så...
Jag hade inte humle nog till torrhumling den gången.

Ett uppslag i alla fall, skala ned till din volym, byt humlesorter efter behag. Jag skulle använda Ekg sista 5 och 0. Till 60-givan vet jag inte,  kanske Simcoe? 

Det jag gjorde var ett test, ett kul test som jag ska jobba vidare med.

Meddela gärna vad du gör :-)
//Per

3 Senast ändrad av forzo (2015-08-19 23:22:31)

Sv: Hjälp med inspiration. Vad ska jag göra för öl?

Hej igen!

Tack för tipset, det fick hjärncellerna att börja snurra :)
Det kommer förmodligen bli en modifierad pale ale senare men just nu har jag blivit sugen på att göra en porter. Har suttit och kollat runt hela kvällen och lekt runt i brewtarget. Det här har jag kommit fram till hittills:

Porter 2 - Robust Porter
================================================================================
Batch Size: 10,250 L
Boil Size: 15,500 L
Boil Time: 90,000 min
Efficiency: 75%
OG: 1,057
FG: 1,014
ABV: 5,5%
Bitterness: 30,9 IBUs (Tinseth)
Color: 34 SRM (Morey)

Fermentables
================================================================================
Name  Type    Amount
Briess - Pale Ale Malt Grain         2,000 kg   
Roasted Barley Grain                  25,000 g   
Chocolate Malt (UK) Grain           200,000 g   
Briess - Caramel Malt 40L Grain  200,000 g   
Smoked Malt Grain                     15,000 g   
Weyermann - Carafoam Grain     150,000 g   
Total grain: 2,590 kg

Hops
================================================================================
Name Alpha   Amount  Use       Time   Form  IBU
Kent Goldings  5,7% 10,000 g Boil 15,000 min Pellet  6,1
Kent Goldings  5,7% 20,000 g Boil 60,000 min Pellet 24,8

Jag tänkte mäska vid 67°C i 60 min.
Borde det här funka eller har jag tänkt fel någonstans?

En sak som jag är väldigt osäker på är vilken sorts jäst jag ska ha. Nu är det ju sommar och ganska varmt så även om jag försöker kyla jäsningen så gott det går med vattenbaljor/fuktig handduk eller liknande kommer det nog ändå bli svårt att komma under 25°C i hinken. Vilka jästsorter finns det som inte vantrivs alltför mycket vid så höga temperaturer och ändå passar till en porter? Hittills har jag gjort det enkel för mig vid mina bryggningar och bara kört Safale US-05 så jag har väldigt dålig koll på jästdjungeln...

EDIT: I brewtarget har jag lagt in Wyeast 1056 för receptet ovan men har som sagt ingen aning alls egentligen... Man borde väl helst ha en engelsk jäst eller?

4 Senast ändrad av forzo (2015-08-20 21:31:16)

Sv: Hjälp med inspiration. Vad ska jag göra för öl?

Nu har jag läst och funderat lite till och jag tror jag testar att köra med Nottingham torrjäst och försöker sänka temperaturen genom att slänga ihop en "swamp cooler". Jag kom på att jag behöver justera upp maltmängderna något också då jag tänkt köra satslakning istället för flödeslakning den här gången.

EDIT: Nu har jag suttit och pillat lite och fått till ett recept på en IPA som det nog får bli också.

Skåprensnings Ale - American IPA
================================================================================
Batch Size: 10,000 L
Boil Size: 15,500 L
Boil Time: 60,000 min
Efficiency: 75%
OG: 1,062
FG: 1,012
ABV: 6,4%
Bitterness: 50,4 IBUs (Tinseth)
Color: 8 SRM (Morey)

Fermentables
================================================================================
Name  Type    Amount
Briess - Pale Ale Malt Grain  2,500 kg
Briess - Caramel Malt 40L Grain 150,000 g
Weyermann - Carafoam Grain 150,000 g 
Total grain: 2,800 kg

Hops
================================================================================
Name Alpha   Amount  Use       Time   
Simcoe 11,7% 15,000 g Boil 60,000 min
Columbus/Tomahawk/Zeus 11,1% 10,000 g Boil 20,000 min
Amarillo  8,9% 15,000 g Boil    0,000 s

För enkelhetens skull tänkte jag testa Nottinghamjästen i den också. Eventuellt torrhumlar jag med resten av Columbus-humlen men har inte bestämt mig där riktigt än.
Synpunkter? Alla förslag/förbättringar uppskattas. Jag har aldrig tagit fram egna recept innan så säg gärna till om jag är helt ute och cyklar med det här tongue
Är lite osäker på humlemängden här, speciellt i sista givan. Kanske borde jag slänga i 15g av Simcoe eller Columbus här också för att få en bra humlesmak?

Sv: Hjälp med inspiration. Vad ska jag göra för öl?

Släng i all Simcoe & Columbus om du är ute efter humlesmak & torrhumla om du vill ha ännu mer.

6 Senast ändrad av forzo (2015-10-30 21:52:59)

Sv: Hjälp med inspiration. Vad ska jag göra för öl?

Hej igen!

Nu har jag äntligen bryggt och provsmakat på alla. Gjorde om recepten i Beersmith och ändrade på några saker. Gjorde även en veteöl när jag ändå höll på smile
Inför bryggningarna passade jag även på att byta ut min dåligt fungerande hink-i-hink lakning mot satslakning i kylväska. Fungerar mycket bättre.
Lägger in uppdaterade recept i slutet av posten.

Resultat
Porter: Blev lite väl mycket diacetyl i denna och smakar just nu mer som en klassisk brittisk ale än en riktig porter. Förhoppningsvis blir den mer porterlik med lite lagring.

Skåprensnings IPA: Läste på om vattenbehandling inför denna och testade det på den här. Det var även första ölen som blev kyld med en nytillverkad rostfri kylspiral så det var riktigt spännande att se hur den här skulle smaka. Tidigare ipor har alla fått en inte helt angenäm skarp bitterhet.
Provsmakade den igår efter en vecka på flaska och det verkar som vattenbehandligen och bättre kylning gjort underverk. Lite "omogen" men ändå riktigt riktigt god. Om en vecka kommer den bli underbar! Ganska fruktig och bra beska men ändå välbalanserad och väldigt drickbar big_smile.

Veteöl: Blev en väldigt lätt och frisk veteöl med bra balans mellan smakerna. En liten hint av både skumbanan och kryddnejlika. Riktigt nöjd med denna, speciellt eftersom det var första veteölen jag gjort. Helt klart i klass med köpeöl.

Recepten
Alla recept är för en slutvolym på ca 10 liter.

Porter

Estimated OG: 1,055 SG
Estimated Color: 32,2 SRM
Estimated IBU: 37,6 IBUs
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
2,00 kg Pale Ale
0,20 kg Caramel Malt - 40L
0,20 kg Choklad
0,15 kg Cara Pale
0,03 kg Rostat Korn
0,02 kg Smoked Malt
20,00 g East Kent Goldings (EKG) [5,70 %] - Boil 60 min
10,00 g East Kent Goldings (EKG) [5,70 %] - Boil 15 min
1,0 pkg Nottingham
----------------------------

Mash In Add 6,78 l of water at 77,0 C 68,9 C 45 min
Batch sparge with 2 steps (4,79l, 8,97l) of 75,6 C water

Jäst vid 19+-2 °C
-------------------------------------------------------------------------------------------
IPA

Estimated OG: 1,071 SG
Estimated Color: 8,8 SRM
Estimated IBU: 69,3 IBUs
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
2,65 kg Pale Ale
0,25 kg Cara Pale
0,20 kg Caramel Malt - 40L
15,00 g Warrior [15,70 %] - Boil 60 min
10,00 g Columbus (Tomahawk) [11,10 %] - Boil 20 min
15,00 g Amarillo [8,90 %] - Boil 0 min
15,00 g Simcoe [11,70 %] - Boil 0 min
1,0 pkg Nottingham
30,00 g Simcoe [11,70 %] - Dry Hop 7 Days
15,00 g Columbus (Tomahawk) [11,10 %] - Dry Hop 7 Days

Mash In Add 8,08 l of water at 73,1 C 66,7 C 60 min
Batch sparge with 2 steps (2,99l, 7,97l) of 75,6 C water

Vattenprofilen justerades till följande:
Ca 100; Mg 9,5; Na 39,5; SO4 155,9; Cl 50,7; HCO3 121

Jäst vid 19+-2 °C
-------------------------------------------------------------------------------------------
Veteöl

Estimated OG: 1,052 SG
Estimated Color: 4,2 SRM
Estimated IBU: 11,6 IBUs
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
1,10 kg Pilsner
1,10 kg Vetemalt
15,00 g Hallertauer Mittelfrueh [3,00 %] - Boil 60 min
7,50 g Hallertauer Mittelfrueh [3,00 %] - Boil 0 min
1,0 pkg White Labs #WLP300

Mash In Add 5,74 l of water at 72,7 C 66,7 C 60 min
Batch sparge with 2 steps (4,19l, 7,72l) of 75,6 C water

Jäst vid 17° +-2°C.

Sv: Hjälp med inspiration. Vad ska jag göra för öl?

Forzo, nu när det gått lite tid, hur blev din IPA?
Jag är lite sugen på att testa den, vad fick den för smaker, aromer etc?

8 Senast ändrad av forzo (2015-12-21 18:12:13)

Sv: Hjälp med inspiration. Vad ska jag göra för öl?

Perwaste skrev:

Forzo, nu när det gått lite tid, hur blev din IPA?
Jag är lite sugen på att testa den, vad fick den för smaker, aromer etc?

Nu var det någon vecka sedan jag drack den senast och jag har inte gjort någon djupare analys av smakerna men här är lite kort om min uppfattning av den.

Första veckan efter tappning var den väldigt väldigt fruktig, efter en vecka till blev den tyvärr väldigt besk och mycket av det fruktiga försvann. Nu efter några veckor till är den inte helt balanserad, men ganska nära, och tyvärr fortfarande lite väl besk. Jag gillar beska öl men det här blir nästan lite mycket för mig, den har inte någon jättehög drickbarhet, en per kväll räcker gott. Doften är ganska skarp med en del barr, citrus och blommor.

Annat folk som har smakat på den tycker också ganska genomgående att den är riktigt god men lite väl besk.

EDIT: Värt att tillägga kan vara att vi missade pHt lite under mäskningen och därför fick lägre effektivitet än receptet är gjort för.

Sv: Hjälp med inspiration. Vad ska jag göra för öl?

Tack, det var en bra analys.  Ska fundera på bittergivan, såg att den var rejält tilltagen.  Ser intressant ut ändå!

Sv: Hjälp med inspiration. Vad ska jag göra för öl?

Perwaste skrev:

Tack, det var en bra analys.  Ska fundera på bittergivan, såg att den var rejält tilltagen.  Ser intressant ut ändå!

Ja bittergivan kan nog minskas en hel del skulle jag tro. Måste ändå säga att jag är relativt nöjd med den, den är inte alls så tokig smile
Portern har gått och blivit riktigt bra nu också med några månaders lagring, det har verkligen tagit fram de rostade och mörka tonerna i den.