1 Senast ändrad av Henrikku (2015-12-12 21:14:21)

Defekt jäsrör?

Hejsan,
Jag har precis bryggt min första sats med öl och det har stått i cirka 24 timmar nu. Jag tycker jäsningen går lite segt och noterade en skum grej med mitt jäsrör. Nybörjare som jag är tänkte jag att jag skulle fråga om det ska se ut såhär, men jag antar att det är defekt. Det verkar vara ett litet hål i mitt jäsrör. Kan jag rädda detta?

http://s27.postimg.org/d2qxd0z6n/IMG_20151212_210419.jpg

Sv: Defekt jäsrör?

byt jäsrör :-)
vad jag förstår är koldioxiden tyngre än luften, så om du byter bör inte i tid bör inte ölen vara förstörd..

Hade gjort det om jag hade ett extra, tyvärr har jag bara ett. hmm

Ingen panik det där. Antingen tejpa för (kanske knepigt), eller såga av röret och använd det till en blow-off - alltså en slang som går ner i... säg ett litermått eller så med vad du nu använder för vätska i vattenlåset (star san exempelvis). Googla "blow off tube" så ser du vad jag menar. smile

Jag hade nog satt lite tape, igentligen är det inte hela världen att det läcker lite i röret, har varit med om många satser där locket suttit lite löst eller varit slitet, och för att inte tala om när man kört ner jäsröret för långt så att det läcker i packningen, men endå har ölen blivit kalas bra smile
Men inhandla gärna ett nytt till nästa bryggd smile