Bismak - jäst ?
En sak jag märkt är att jag känner en svag jästsmak i den färdiga bryggden, fast att jag tappar om ölet flera gånger innan det tappas på flaska.
-Hur gör ni för att få bort eventuella bismaker, för att få ett friskt öl ?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Bismak - jäst ?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
En sak jag märkt är att jag känner en svag jästsmak i den färdiga bryggden, fast att jag tappar om ölet flera gånger innan det tappas på flaska.
-Hur gör ni för att få bort eventuella bismaker, för att få ett friskt öl ?
Jag gissar att du också då har ett svagt jäsdis, eller?
Jag primar normalt inte, men jag kan föreställa mig att om du primar med en pudrig jäst, och utan klarningsmedel, så finns kanske en risk att klarnade flaskor grumlas när du öppnar korken och det bildas bubblor. Det fenomenet har jag också sett några gånger.
Huruveda det är fallet kan du enkelt se om du primar i en genomskinlig flaska. Då ser man exakt vad som händer.
Ibland har det tagit flera veckor uppåt en månad för att få jästdiset, och därmed den ibland lite brödiga jästsmaken, att försvinna. När det väl klarnat sedan gäller det såklart att man inte rumsar upp sedimentet genom att göra ölen övermättat på gas så att bubblor bildas.
Kanske kan du försöka klarna bättre, och prima med en högflockulerande jäst istället? Eller om det fungerar att ha gelatin i flaskorna? har aldrig testat.
De flesta av mina öl har smaka aningen brödigt innan jästdiset lagt sig... men när det väl lagt sig (veckor till månad) så brukar det vara fritt från jästdis och brödighet.
Kanske är det en flaskfenomen. Jag har en gång haft en primad champagne som tog över en månad att blir glasklar... jag tänkte äntligen... och jag öppnaden försiktigt... och tror du inte på fan att det kom ett par rackars bubblor från botten... och drog med sig slam... ett par minuter senare var e månads klarningsarbete förgäves... problemet uppstod endast med flaskprimning... de oprimade flaskorna som hade klarnat kunde jag dekantera och sedan kolsyra med gas och få en klar champagne
/Fredrik
Mitt problem är att jag alltid fått en bottensats i flaskorna, och det är rätt svårt att låta bli att röra upp detta när man slår upp ölen.
Jag funderar på om man kan sila ölen från sekundären genom något filter för att minimera bottensatsen, eller det kanske är omöjligt att komma från bottensats i små bryggder ?
Undrar hur bryggerierna gör igentligen...
Blandar du i gelatin vid omtappning till sekundärjäsningen? Det hjälper att ta bort en del.
Sedan måste man hälla ur flaskorna försiktigt, tricket är att undvika 'kluck'. Dvs när du fortfarande har hela flasköppningen fylld med öl men luft måste sugas in, det rör upp bottensatsen rejält. Men även när jag råkar röra upp bottensats, eller inte bryr mig om den följer med, brukar jag inte känna av någon jästbismak.
Nej gelatin har jag aldrig testat, låter intressant.
-Hur mycket gelatin ska man använda per liter ?
Jag har inte fattat om du primar (tryckjäser i flaskan) eller om du mottrycksfyller klarnat öl. Dvs primar du så innebär det oundvikligen en bottensats, och då är ju tipset om en högflockulerande jäst bra. Har för mig att exv. wyeast american ale är nåt i den stilen. Min erfarenhet är att man efter en tids klarning på flaska bildas en så hård jästkaka att man i stort sett kan vända flaskan upp och ner vid försiktig upphällning (utan uppgrumling). Men om du mottrycksfyller så är ju jästen så att säga onödig i flaskorna och då blir tipsen anorlunda. Då kan det kanske handla om köldgrumling.
Sen reagerade jag på att du tappar om flera gånger innan flaskfyllning. Onödigt många omtappningar är ju aldrig bra (risk för oxidation).
Hoppas det klarnar och att jag inte uttryckt mig för grumligt...
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Bismak - jäst ?