Lager IPA

Hej
Har gjort en laget IPA har lite frågor runt jäsning då det är först gången jag gör en lager.
jag har använt Fermentis Saflager S-189, 11,5 g att jäsa med, vad tycker ni om den jästen?
jag har en temp på jäsningen i garaget på 8-9 C. Hur länge ska en lager jäsa i denna temp? Har läst att vissa använder gelatinblad för
att göra ölen ren lägger ni i så fall bladen i nästa kärl och tappar över ölen bara eller gör ni något annat? typ blöt lägger bladen först?
Har tänkt att torr humla ölen också, eller ska jag hoppa detta vad tycker ni? Nästa fråga är hur mycket socker ska jag använda till priming till en lager
,när jag gör en Ale så brukar jag ha 6 g socker per liter. Hur fort mognar en lager?

Tack på förhand

Sv: Lager IPA

Hej,

Jag har personligen inte gjort en lager med torrjäst, men jag har hört om folk som fått till en bra lager på just den jästen. Men det gäller att du faktiskt jäser i en bra temperatur som rekommenderas, samt har i tillräckligt med jäst.

Själv gjorde jag en lager IPA fast med flytande jäst. En förkultur på 1,5 liter (10 liters öl). Och tillräckligt med syre. Denna jäste jag i 4-6 grader i kylskåp (räknade med extra grader i själva hinken).

Sedan fick den vila i några dagar i rumstemperatur ungefär när den hade jäst 70% av 100%.Sedan in i kylen för att kyla.  Gelatinblad använde jag direkt i hinken utan sekundär.
Jag använde 2 gelatinblad och smälte detta i 68C vatten. Såklart hade jag förkokat det. Och jag lade bladen i kallvatten i ca 5 minuter först. 1-2 C i kylen i ungefär 1 vecka innan jag flyttade över till fat.

Detta blev resultatet: http://s15.postimg.org/a98v2uum3/IMG_2644.jpg

En lager mognar väl efter egen smak så att säga. Vissa nöjer sig inte förens den lagrats kallt i 4-8 veckor. Andra kanske dricker den direkt. Svårt det där tycker jag så någon annan kanske kan svara?

Hur mycket socker du skall ha i har väl lite med FG och temperatur antar jag? Själv gav jag mig aldrig in i det utan började med fat nästan direkt och sedan flaska från fat så jag kan inte riktigt det där. Men om du primar med socker och vet på ett ungefär hur mycket kolsyra du brukar få så kanske du kan anpassa det till så mycket du vill ha.