byggtråd för mitt bryggverk
hejsan.
tänkte lägga upp en tråd om mitt bygge av ett eget lite bryggverk, har tröttnat på att stå o slabba vid spisen så jag tänkte att jag bygger mig ett litet all in one verk för att brygga med,
grunden i verket är denna jag plockade upp på lokala skroten

ska kapa av toppen och använda det som lock hade jag tänkt, den är på 70l så det ska räcka för hemmabruk då jag har tänkt göra 30l sattser i den.
planen med bryggaren är att jag kommer köra en 2.4kw patron i botten samt att jag kommer cirkulera vörten under bryggning ifrån botten upp till toppen där jag kommer ha en perforerad korg för malten och trycka in vörten via ett perforerat rör i mitten av korgen. kommer ha en tempgivare vid utloppet på toppen så jag kan styra tempen via en pid och det borde vara bäst att ta tempen så nära utloppet in i malten för att få bra temp.
när sen det är klart kommer korgen att tas ur och tempen höjas för kok i samma gryta för att efter kylas och tappas på jäshink.
det som återstår att lösa är kylningen efter kok där jag står mellan 2 alternativ.
antingen köra med kylspiral i manuelt tills rätt temp uppnåts eller att jag kör med en plattvärmeväxlare och en pump.
kör jag med plattvärmeväxlaren så är frågan om den klarar att kyla på en vända dvs direkt ifrån verket och ner i hinken eller om man ska cirkulera ett par gånger igenom den tillbaka för att sen tappa via en annan kran till jäshink då 20 grader uppnåts i kärlet, nån här som kan komma med ideér på detta ??
grytan kommer ha en falskbotten med 1mm hål samt bazokas på alla utgångar i botten så det borde filtreras bra, själva maltkorgen kommer även den byggas av perforerad plåt med 1mm hål samt att eftersom jag sprider värten centralt i malten så kommer en viss filtrering ske där med
som pump/pumpar kommer jag köra med solar pumparna och en pid med ssr ifrån ebay för att styra tempen på elpatronen, har 10a avsäkring hemma så 2.4kw e max jag kan köra. tänkte ta en så lång patron de går för att minimera att det blir för hög effekt på liten yta, alla slangar i bygget tänkte jag köra med biltemas flexslangar ( http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/PEX-p … 000032873/ ) dom borde vara okey att pumpa vörten i samt se snyggt ut
så vad tror ni om planen ? i teorin så tycker jag det verkar riktigt bra.