Partyfat och CO2

Hej,

Jag har ett partyfat med Maltmagnus CO2-ventil som jag har ställt i kylen (med öl i förstås). Med regulator och Sodastream-tub har jag i två omgångar fyllt på med cirka 1 bar per omgång med en dags mellanrum. Anordningen (regulator, slang mm) är inte fast inte fast monterade på partyfatsventilen då jag läste någonstans att det inte höll tätt då. Jag använder en en snabbkoppling som jag använder när jag ska fylla på kolsyra.

Om jag förstått det hela rätt (nybörjare med CO2) så absorberar ölet kolsyran allt eftersom och därför är jag, med den här lösningen, tvungen att dutta på med kolsyra då och då tills rätt mängd är uppnådd och ölen kan drickas. Jag tänker inte rulla fatet eller så för att påskynda det hela.

Så nu undrar jag om någon har använt samma lösning och kan säga hur man vet när rätt mängd är uppnådd i ölen.  Måste jag kanske skaffa mig någon form att tryckmätare, typ som till bildäck eller liknande?

Mvh
Johan

Sv: Partyfat och CO2

hur vet du att du har fyllt på med ca1bar om du inte har tryckmätare?
jag är amatör, men har du samma tryck dagefter dag så är det väl det trycket som stämmer.

På regulatorns visare för hur mycket kolsyra jag fyller på gick visare upp till 1 bar när jag tryckte in kolsyra. Dagen efter var den nere på noll när jag anslöt kopplingen igen och fyllde på med mer. Så jag antar att den visaren på regulatorn talar om hur mycket man fyller på just då och inte visar trycket i fatet. Antar jag. Men jag gissar att det är så. smile  Eller har jag läckage på fatets ventil?

visaren visar trycket i fatet, kanske du har en läcka?
jag tror att man kan spraya lite star san på den del man tror det läcker ifrån. då kommer det bubbla om det läcker..

Om den visade helt noll borde det vara läcka. Star san kan funka för läcksökning som Rismyren föreslagit, annars diskmedel/såpvatten i sprayflaska.

Hör du inte när den slutar fylla på? (Det pyser). Ett trick för att kolla är att sänka trycket på regulatorn med ställskruven och då läsa av "manometern" när det slutar pysa/susa (antar att den visar ditt target, inte det faktiska trycket i fatet).

Tack för svaren. När jag fyller på kolsyra så slutar det pysa efter en stund. Antar att kolsyran då kommit in i fatet. Men läcka kan vara troligt.

Jag ska testa att spraya på Star san och se om det kan röra sig om en läcka.

Jag anslöt regulatorn igen och den stod på noll. Fyllde på lite mer kolsyra, sprayade Star san och runt omkring ventilen men såg inga tecken på läckage. Anslöt regulatorn på nytt och då visade mätaren för trycket i fatet det tryck jag precis hade fyllt på. Jag var osäker på om den mätaren visade tryck i fatet eller inte, nybörjare som jag är. Men nu vet jag det.

Så om inget uppenbart läckage visas så bör jag fortsätta fylla på med kolsyra, avvakta och mäta tryck, tills jag uppnått rätt tryck.

Jag har fyllt på med mer kolsyra under veckans gång och kolsyretrycket har ökat och stannat kvar i fatet. Från och med idag är trycket uppe i den nivå jag var ute efter. Så det ser ut att funka fint. Tack för all input.

/ Johan