Hur bör man humla en tripel typ westemalle?

Jag blir inte riktigt klok på om westmalle har en sen humlegiva eller ej. Eller typ chimay "vit".
Framförallt chimay har ju en del bitterhumle men har de nån giva vid 5 min eller flameout? När jag kollar olika klonförsök så är det alla möjliga olika teorier. Både var det är för humle och vilka givor. Receptet blir 1.5% aromatic, 15% socker o resten pilsnermalt. Det är det här med humlen jag inte kommer på.
Ska prova tillsätta hälften av sockret direkt när det kokar för att se om jag får ut någon slags karamellsmak av det...

Sv: Hur bör man humla en tripel typ westemalle?

Typiskt humleschema är enligt "Brew like a monk":

2/3 av humlen i 60 minuter
1/3 av humlen i 20 minuter

Lågalfasorter hela vägen; saaz, styrian golding, fuggles, ekg etc. Totalt kanske 2-4 g/l.

Vill du göra en Westmalle-klon ska du bara ha pilsnermalt och socker. Vill du fribejsa lite kan du givetvis ha lite aromatisk malt också.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Och så detta med klonrecept...de är ofta helt opålitliga, utöver de fall då författaren har gjort lite efterforskningar efter det faktiska receptet. Det senare brukar i så fall framgå.

ekstedt skrev:

Och så detta med klonrecept...de är ofta helt opålitliga, utöver de fall då författaren har gjort lite efterforskningar efter det faktiska receptet. Det senare brukar i så fall framgå.

Jag förväntar mig aldrig att ölen jag gör ska smaka som originalet såklart men jag tycker att klonrecept borde vara en bra riktlinje för att göra öl man själv gillar. Om jag ska göra en stout i min smak så vill jag ju ha ett recept som är åt old rasputin hållet och inte guinness.
Jag gjorde Leon receptet från omnipollos bok och den skulle in kunna lura någon men gott blev det ju eftersom ölen påminde om leon.

Sen att de kallas clones är ju missvisande men ett ganska smidigt uttryck.

5 Senast ändrad av rockdemon (2015-12-10 06:34:00)

ekstedt skrev:

Typiskt humleschema är enligt "Brew like a monk":

2/3 av humlen i 60 minuter
1/3 av humlen i 20 minuter

Lågalfasorter hela vägen; saaz, styrian golding, fuggles, ekg etc. Totalt kanske 2-4 g/l.

Vill du göra en Westmalle-klon ska du bara ha pilsnermalt och socker. Vill du fribejsa lite kan du givetvis ha lite aromatisk malt också.

Ah så ingen sen giva alltså. Då ska jag för första gången testa att skippa det. Jag har för mig att karmeliet,bernardus och kapitel alla hade givor vid "flameout" och att typ dupont gott från torrhumling till sen giva (för en massa år sen) så jag var lite osäker på hur munkarna gjorde... danke!

Läste från din sida om tripeln du gjorde o jämförde med westmalle. Jag lånar lite från det receptet också. 20g styrian @60 och 20g saaz @20.

westmalle går väl inte högre än 22C vid jäsningen. men det kanske är en idé att gå upp till 24-25 eller så för att få det lite torrare?

rockdemon skrev:
ekstedt skrev:

Jag förväntar mig aldrig att ölen jag gör ska smaka som originalet såklart men jag tycker att klonrecept borde vara en bra riktlinje för att göra öl man själv gillar. Om jag ska göra en stout i min smak så vill jag ju ha ett recept som är åt old rasputin hållet och inte guinness.
Jag gjorde Leon receptet från omnipollos bok och den skulle in kunna lura någon men gott blev det ju eftersom ölen påminde om leon.

Sen att de kallas clones är ju missvisande men ett ganska smidigt uttryck.

Klonrecept är ett vettigt namn om det faktiskt är det riktiga receptet, eventuellt modifierat för hembryggningssystem. Är det något som någon har gissat sig till så är det missvisande. Leon-receptet i Omnipollos egen bok är rimligtvis ett riktigt klonrecept.

Sedan blir det aldrig som originalet ändå, som hembryggare får mer jäsbiprodukter, och olika hembryggare har olika hussmaker.

rockdemon skrev:

Ah så ingen sen giva alltså. Då ska jag för första gången testa att skippa det. Jag har för mig att karmeliet,bernardus och kapitel alla hade givor vid "flameout" och att typ dupont gott från torrhumling till sen giva (för en massa år sen) så jag var lite osäker på hur munkarna gjorde... danke!

Läste från din sida om tripeln du gjorde o jämförde med westmalle. Jag lånar lite från det receptet också. 20g styrian @60 och 20g saaz @20.

westmalle går väl inte högre än 22C vid jäsningen. men det kanske är en idé att gå upp till 24-25 eller så för att få det lite torrare?

Notera ordet "typiskt", det finns säkert belgiska bryggare (inklusive Trappistbryggerier) som tillsätter humle sent, men det jag beskrev ovan är det förhärskande. Vill du lära dig mer om detta ska du inte läsa på hembryggarforum och liknande utan vederhäftiga källor som exempelvis "Brew like a monk". Den sistnämnda innehåller visserligen inte sådana detaljer om enskilda recept.