Ja, jo. Jag hade nog dragit ner på carapils, använt lite mörkare crystal och mindre mängd. Då blir det förhoppningsvis lite mer komplext, annars tappar du mellantonerna. Men hade jag gjort det hade jag å andra sidan dragit ner på beskan lite, där jag hade börjat slakta 70 min-givan. Det är nog lite av en personlig smak iofs. Jag gillar snäppet mindre beska än standardbeskan man hittar i kommersiella öl så justera efter tycke och smak. (Av dina sena humlegivor kommer du oundvikligen få lite beska som antagligen inte är medräknade i dina estimerade 35 IBU, kanske 40?)
Vetemalt ger kropp och kan hjälpa upp skumstabilitet. Vissa hade nog sagt max 100g här, jag säger 200g, tycke och smak här med... Tänk gräddvitt skum typ.
Kryddorna hade jag tillsatt i kokhett vatten (döda av lite otrevligheter), låtit svalna, och sen tillsatt när jäsningen klingar av (borde ske efter 5 dagar ungefär med US05). Fördelen är mindre risk att jästen reagerar med kryddorna och bildar någon skum smak, och att smaken inte bubblar iväg ur vattenlåset när det jäser kraftigt. Tänk på att det är lätt att ha lite kryddor, smaka av, och tillsätta lite mer sen - men inte så enkelt att ta bort när det blivit för mycket!
Var vädligt försiktig med nejlika! Det blir inte som färsk nejlika och det blir lätt för mycket. Mohawks spiced old ale (se julölhyllan på systemet just nu) har en del nejlika i sig, mörkare än ölet i ditt recept, men nog ändå ett bra exempel på hur det kan gå. Om min personliga smak får smyga in lite hade jag skippat nejlikan helt, men då vaskade jag också halva flaskan av tidigare nämnd öl pga. just "usch, nejlika i öl, blä". Men, helt klart, nejlika i så små mängder att det inte går att urskilja att det är nejlika kan nog vara trevlig. Om du kommer på dig själv med att slänga i mer än 10g nejlikor bör du nog dock ta dig en funderare.
Stjärnanis är en smak som lätt går att tröttna på. Den lokala lunchrestaurangen vi brukade gå till var perfekt så när som på en punkt - de envisades med att ha i stjärnanis i ALLT. Det var kul de första gångerna, men efter några gånger blev det rent utav äckligt. Kul som one-off, men ska du dricka 20 liter av det... nja...
Fler förslag: ingefära (skiva tunnt, koka inte för länge, då blir det starkt men ingen smak, kanske 20cm/20l?), kanel (också lätt att ta för mycket, 4 kanelstänger/20l kanske?), och svartpepparkorn (20g/20l kanske?). Muskot och kardemumma är också en möjlighet, kanske inget jag valt själv, men det är väl efter tycke och smak.
Lycka till!