cider-tips

Hej, är totalt novis i cider-branschen men jag har bra tillgång till äppelmust och tänkte exprimentera lite,
vet inte riktigt vad man ska förvänta sig men jag jäste iallafall ren äppelmust med en ale-jäst som ett expriment,
den jäste dock ut väldigt mycket och blev ritktigt torr och syrlig samt grumlig.
(har stått i ett år nu och är lika grumlig fortfarande)
Är det så syrligt man kan förvänta sig?  i min naivitet så hade jag velat ha något lite mer uppfriskande och
lättdrucket , mer som vanlig "cider" så att säga.
Men det kanske man kan glömma? eller har ni några tips elller recept att tipsa om?

Sv: cider-tips

Jag har provat att göra en cider nu i höst på must från Lidl. Jag köpte 20 liter must som inte var från koncentrat och jäste med en vinjäst, enligt ett recept från ett amerikanskt forum.

Första steget var att jäsa 15 liter i väl rengjort och desinficerad jästunna i ca: 2 veckor. Från OG 1050 till 0999

Därefter tappade jag om till Cornelius-tank och eftersötade med ca 4 liter must till.
Jag kopplade in en tryckmätare och läst det jäsa upp till ca: 2 bar.

Nu har cidern en bra kolsyra och lite restsötma. Därefter har jag kallkrashat den för att stoppa jäsningen.
Enligt det amerikanska forumet så kan man nu tappa på flaska och pastörisera i 80 graders vattenbad
ca 10 minuter för att vara säker på att det inte jäser i flaskorna. Då får man också en väldigt bra
hållbarhet.

Jag har dock min tank i kylen nu och försöker få den så klar som möjligt, den är fortfarande
ganska grumlig. Nästa steg är att försöka med gelatin.

3 Senast ändrad av ekstedt (2015-01-08 15:23:33)

Grumlighet i cider kan bero på pektin, och det blir man i så fall inte av med genom kallkraschning eller klarningsmedel. Det beror lite på äpplesorterna om man får för mycket pektin. Pektin kan tas hand om att genom att tillsätta ett enzym innan jäsningen.

Likaså beror graden av syra på vilka äpplen man väljer. Syran kan också uppfattas olika beroende på utjäsningsgraden. Eftersom musten mestadels innehåller enkla sockerarter, kommer man jäsa ut rejält torrt - ofta under 1.000 - om man inte vidtar motåtgärder för att stoppa jäsningen i förtid.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

4 Senast ändrad av Weinkeller (2015-01-10 11:21:58)

Bäst resultat med cider tycker jag att man får genom att jäsa ut musten helt i första skedet. Därefter finns det i princip tre vägar att gå. Jag föredrar 1 då det blir godast.
1. Jässtoppa och eftersöta med tex pastöriserad äppelmust, tvångskarbonera med fatanläggning.
2. Eftersöta med Stevia eller annat icke jäsbart sötningsmedel och prima sedan dina flaskor.
3. Skippa eftersötningen och prima flaskorna som vanligt, söta sedan den torra cidern direkt i glaset.

Beträffande syran så upplevs den högre utan restsötma. Avsaknaden av tanniner kan också få cidern att upplevas endimensionell och tråkig. Tilsätt must från kärva äpplen eller andra frukter och bär för bättre resultat. Komplexiteten kan även fås med tanninpulver eller ek i måttliga mängder.

Hej, Ekstedt eller någon annan kunnig, vad är det för enzym man ska kasta i då? Jag gör cider på egna äpplen, Katja, och det blir aningen grumligt.

Nu gillar jag rejält utjästa cidrar, tycker det är godast, men jag ska nog köra i några nävar vkldäpplen nästa gånc för att öka syrligheten en aning. Lätt att det blir lite tunnt om det är helt utjäst, och samtidigt saknar en del syra.

Pektolas, finns på humlegården.

Ah, stort tack!

Weinkeller skrev:

Bäst resultat med cider tycker jag att man får genom att jäsa ut musten helt i första skedet. Därefter finns det i princip tre vägar att gå. Jag föredrar 1 då det blir godast.
1. Jässtoppa och eftersöta med tex pastöriserad äppelmust, tvångskarbonera med fatanläggning.
2. Eftersöta med Stevia eller annat icke jäsbart sötningsmedel och prima sedan dina flaskor.
3. Skippa eftersötningen och prima flaskorna som vanligt, söta sedan den torra cidern direkt i glaset.

Beträffande syran så upplevs den högre utan restsötma. Avsaknaden av tanniner kan också få cidern att upplevas endimensionell och tråkig. Tilsätt must från kärva äpplen eller andra frukter och bär för bättre resultat. Komplexiteten kan även fås med tanninpulver eller ek i måttliga mängder.

Hej,

Till vilket FG eftersötar du Cider till?

Mellan 1,005-1,010 helst med äppelmust. Brukar ta ca 3l pastöriserad must och fylla upp ett keg med 16l utjäst och jässtoppad cider. Då hamnar det runt 1,007-1,008 i SG.

Tackar! Nu står min första Cider batch på fat, FG hamnade på 1.002, ingen eftersötning denna gång. När kan Cidern vara mogen att dricka? Om 2-3 månader?

Om du klarnat ur jästen bra så bör den smaka bra nu eller möjligtvis efter någon vecka eller två kallt.

Jag föredrar att buteljera min cider helt utan någon sötning och istället tillsätta lite sockerlag vid servering. På så sätt kan jag välja sötningsgrad utifrån vad jag känner för vid det givna tillfället eller gästens preferenser (plus att jag undviker fler cider-fontäner vilket jag fick av en omgång där jag uppenbarligen misslyckades med att döda av jästen...)

Rambo skrev:

Jag föredrar att buteljera min cider helt utan någon sötning och istället tillsätta lite sockerlag vid servering. På så sätt kan jag välja sötningsgrad utifrån vad jag känner för vid det givna tillfället eller gästens preferenser (plus att jag undviker fler cider-fontäner vilket jag fick av en omgång där jag uppenbarligen misslyckades med att döda av jästen...)

Ursäkta OT, men jag måste bara fråga om ditt användarnamn. Jag gissar att det bygger på äppelsorten som fick sitt namn från en göteborgsk utvandrare: http://sv.wikipedia.org/wiki/Rambo_(%C3%A4ppelsort)

Ursäkta fortsatt OT:
Om det inte är det, utan syftar på karaktären Rambo som spelas av Sylvester Stallone, så är det namnet taget från äppelsorten som just densamme utvandrade göteborgare namngett.
Så oavsett om det syftar på äpplet eller karaktären kommer det från samme man. Lite av en oändlig slinga...
big_smile

Hehe, det är ett smeknamn jag fick under lumpen som jag fortsatt använda som namn på internet - teoretiskt sett skulle det kunna vara efter äpplet som plutonskamraterna tog namnet, var många göteborgare där, men det lutar nog mer åt att inspirationen kom från filmens värld...

Bee skrev:

Ursäkta fortsatt OT:
Om det inte är det, utan syftar på karaktären Rambo som spelas av Sylvester Stallone, så är det namnet taget från äppelsorten som just densamme utvandrade göteborgare namngett.
Så oavsett om det syftar på äpplet eller karaktären kommer det från samme man. Lite av en oändlig slinga...

Jo, det där framgick just av länken ;-)

Skakar liv i den här tråden.
Ja, då testade jag med Pektolas i år, och vilken fin cider det blev!

Som tidigare de mycket mer kunniga skribenterna påpekat jäser det ju ut väldigt mycket , det blev väl fg på 04  tror jag.

Jag testade att ta i stevia och pressa i kolsyra i SodaStream, men det tyckte jag inte blev bra. Det fick bli den vanliga metoden att kolsyrejäsa  på flaska. Och det är jag glad för idag.

För att få till både lite spännande färg och spetsa på syran lite hade jag i ca 1, 5 kg krusbär, hälften gröna, hälften röda. Och jag vet knte vad de har i sig, men den krusbärssmaken svag men tydlig, lch jag tycker mig känna en svag sötma därifrån. Trots att det är riktigt torr cider. Detta kommer jag fortsätta experimentera med! 

Och tack för alla råden, och med Pektolas funktion!

//Perwaste

Hur upplevde du stevian i cidern? Så där "kallt"/"brännande" (vet inte hur jag ska beskriva det, lite som tandkräm kanske), som det blir när man äter steviapulver rått?

Ja, det var nog rätt nära. Kallt-plastigt på något vis. Jag kommer inte att använda den till den här mustkombinationen i alla fall.

Men vem vet, får vi gott om päron nästa år kommer jag nog försöka mig på det i någon form, och då kanske det passar bättre.  Hade du också testat stevia i någonting?

Perwaste skrev:

Skakar liv i den här tråden.
Ja, då testade jag med Pektolas i år, och vilken fin cider det blev!

Som tidigare de mycket mer kunniga skribenterna påpekat jäser det ju ut väldigt mycket , det blev väl fg på 04  tror jag.

Jag testade att ta i stevia och pressa i kolsyra i SodaStream, men det tyckte jag inte blev bra. Det fick bli den vanliga metoden att kolsyrejäsa  på flaska. Och det är jag glad för idag.

För att få till både lite spännande färg och spetsa på syran lite hade jag i ca 1, 5 kg krusbär, hälften gröna, hälften röda. Och jag vet knte vad de har i sig, men den krusbärssmaken svag men tydlig, lch jag tycker mig känna en svag sötma därifrån. Trots att det är riktigt torr cider. Detta kommer jag fortsätta experimentera med! 

Och tack för alla råden, och med Pektolas funktion!

//Perwaste

Krusbär ger ju en del tanniner och syra vilket kompletterar en äppelmust bra i de flesta fall. Krusbär är dessutom ganska potenta rent smakmässigt. Själv upplever jag Stevia som det bästa sötningsmedlet men absolut bäst blir det att söta med äppelmust enligt alternativ 1. ovan. 3l must i ett 19l fat ger en restsötma på ca 20-22g/l dvs 1,008 om cidern jäser ut till 1,000.

Perwaste skrev:

Hade du också testat stevia i någonting?

Bara som det är, i bakning, i saft och i coca cola (grön, life eller nåt heter den). Alla gånger känner jag den där kalla bismaken, och den stör på något sätt. Även om det inte blir lika tunnt som andra sötningsmedel (socker ger en viss rundhet ändå), så tror jag inte det kan bli riktigt lika bra som riktigt socker. Socker, fett, alkohol - sådana där saker kroppen känner direkt om man fuskar med.

Weinkeller, hur jässtoppar du då (med vad och dosering)? Ger det någon bismak eller lukt?

JoelS skrev:
Perwaste skrev:

Hade du också testat stevia i någonting?

Bara som det är, i bakning, i saft och i coca cola (grön, life eller nåt heter den). Alla gånger känner jag den där kalla bismaken, och den stör på något sätt. Även om det inte blir lika tunnt som andra sötningsmedel (socker ger en viss rundhet ändå), så tror jag inte det kan bli riktigt lika bra som riktigt socker. Socker, fett, alkohol - sådana där saker kroppen känner direkt om man fuskar med.

Weinkeller, hur jässtoppar du då (med vad och dosering)? Ger det någon bismak eller lukt?

Jag köper en färdig påse i den lokala butiken. Jag antar att den innehåller kaliumsorbat eller liknande samt svavel i någon form. Fungerar utan någon smakpåverkan åtminstone efter kortare lagring.