Blanda flera jästsorter.

Funderar på om man skulle kunna få ett intressant öl genom
att ha, säg 30% Belgisk jäst och resterande 70% Engelsk (ale) jäst.

Skulle det fungera, eller skulle det uppstå någon form av inbördeskrig mellan de olika jäststammarna?

Sv: Blanda flera jästsorter.

Jag har tidigare skrivit om detta.
Resultatet brukar bli att den jäst som är fruktigast/estrigast ger det största bidraget.
"Inbördeskrig" tror jag inte att det blir mer än vanligt. Varje jästcell försöker förstås att växa till så mycket den kan. Men finns det gott om mat och förutsättningarna för jästen är goda så är det inte något problem.

Nu vet jag inte vilken belgisk jäst du syftar på men typiskt för de flesta belgiska jäster är att de producerar mer biprodukter än de flesta engelska.

Rent teoretiskt så kan en mikroorganism utsöndra substanser(gifter) mot vilka de själv är toleranta, troligen för att sätta sina konkurrenter ur spel och få allt mat själv! Fulspel kan man tycka, men det förekommer inte bara i samhället utan även inom mikrobiologi. Jäster som har dessa osympatiska egenskaper kallas för mördar stammar (killer strains). Enligt undersökningar så händer det att bryggarjäst blir infekterad av dylika mördarstammar, som således till slut kommer att dominera i jästpopulation och ölens smak förändras i takt med att den återanvänds.

Men enligt de (få) artiklar jag läst om detta så är vad jag vet ingen av de kommersiella öljästerna man köper några mördar jäster. Så risken för att de två jästerna bokstavligen ska bli osams kan man nog bortse ifrån när man blandar kommersiell jäst.

Däremot som Kenneth skriver så är nog svårigheten att förusäga resultatet. Dels eftersom varje jäststam växer olika fort, och det kan bli så att i slutet på jäsningen så kanske inte jästen har samma proportioner.

En annan komplikation är att jäster kan transformera varandras smaker i sekundära reaktioner.

Det okonventionella belgiska bryggmästaren som pratad om sina metoder i ett avsnitt av basic brewing radio, berättar bland annat att han kombinerar tex mjölksyrabakterier med brettanomyces på ett sådant genialt sätt att om mjölksyrabakterierna är notoriska diacetyl bildare, så är ibland brettanomyces desto bättre diacetyl reducerare. dessutom så kan det mha mjölksyran som bakterierna bildar, senare bildas laktat estrar som ger en arom av söt gräddig kokosnöt. Så det finns möjligheter, men pga att det är komplicerat finns nästan inget annat sätt än att experimentera sig fram.

/Fredrik

En annan variant är att dela på stamvörten, och jäsa 30% med den ena jästen och 70% med den andra, för att sedan blanda de två till en färdig öl.

Think globally. Drink locally.

Ahh, tack. Peps din variant borde kunna ge ett repeterbart öl.

/Erik Dybeus