Hembyggt bryggverk - Jönköping
Tänkte kolla ifall det var någon som är sugen på mitt gamla egenbyggda bryggverk.
Det är 2 biltema kastrull och en kontrolllåda.
Mäskkärlet har en blichmann termometer monterad, bytt kran till en rostfri 1/2”, falskbotten, tempgivare samt ett element från pecoservice monterat.
Recirkulering genom maltbädden sker med hjälp av en pump från solarprojekt.
Kokkärlet är helt enkelt en kastrull med 2st element från pecoservice.
I kontrolllådan som sköter allt sitter det 1 sestos pid, en timer från auber och en moddad leddimmer(enligt bryggapa's konstruktion) 12v nättagg, fläkt, 3 SSR reläer. Har säkert glömt något.
Kontrolllådan skall kopplas in till 2st 10A säkringar annars kommer den inte funka fullt ut,
det sitter strömställare som ser till att man får strömmen dit man vill.
Ett av 10A säkringarna styr bara kokkärl och den andra delas mellan kokkärl och mäskkärl så man får ställa om strömställaren när man mäskat klart för att båda elementen i kokkärlet skall gå.
Jag har inte kalibrerat piden vilket har gjort att den ibland sticker iväg uppåt i temp, men då har jag dragit ur sladden till elementet i kastrullen.
Det kan bero på att jag satt tempgivaren så den sitter i maltbädden, den skulle givetvis suttit under
och reglerat tempen på vörtet som den transporterar upp och ut genom maltbädden(kan vara därför det sticker iväg i temp för det skapar en fördröjning på tempgivaren när den sitter i maltbädden).
Jag har inte heller använt timern, blev att jag köpte ett större bryggverk innan jag kom dit men det är en http://www.auberins.com/index.php?main_ ... cts_id=356
Men den är inkopplad och startar upp. Man kan ju koppla in en summer på den, tror inte det sitter en inbyggd.
Vad man skulle kunna komplettera med(vad jag skulle gjort om jag behållt det), är att sätta din en spiral med massa hål i ändan av slangen som går ut över maltbädden för att sprida ut det lite.
Har gett mig mycket god öl men har nu gått upp i storlek.
Har säkert glömt en massa, men fråga på.
Pumpen från solarprojekt finns, men lyckades inte fastna på bild bara ![]()
3000kr eller bud. Byten kan vara av intresse med, typ pumpar, corneliusfat tappkranar m.m
Bilder finns att skicka ifall någon är sugen.