Gammal malt + Enzymmalt?
Mitt bryggande har blivit lidande av en större tillbyggnad pål gården vilket har gjort att jag har haft ganska mycket basmalt som har blivit ståendes i källaren, okrossad, ganska svalt men dock relativt fuktigt. Totalt har det stått ca ett år i oöppnade säckar.
Bryggde en pale ale för ett par veckor sedan och hamnade ca 10%-enheter under min förväntade, normalt uppnådda, mäskningseffektivitet. Har bryggt i princip samma recept tidigare ~90% pale ale malt och nådde då drygt 80% vilket är i linje med andra bryggda öl av samma stamvörtstyrka. Min fundering är om det är sänkt enzymatisk aktivitet i basmalten som kan ligga bakom att jag inte får den önskade effektiviteten. Jag brygger på ett halvautomatiskt HERMS system som har levererat jämna resultat tidigare och det gick lika smidigt som vanligt vid senaste bryggningen.
Inför nästa öl funderar jag på att byta ut en del av basmalten mot enzymatisk malt, ca 10%. Vad tror ni om detta? Är det någon som har bra/dåliga erfarenheter av enzymatisk malt? Förslag på andra metoder för att öka effektiviteten? Är inte sugen på att öka mängden malt då detta påverkar receptet på andra sätt som jag inte är sugen på att pilla med + att om effektiviteten återgår till normalnivå får jag en högre OG då jag inte kan spä ut vörten, då svämmar det över...