reglering av ett 2400w värme element med apparatkabel

Hejsan alla bryggare

Jag har ett dilemma som jag verkligen har försökt att hitta svar på på nätet och här utan stor framgång. Det är nämligen så här:

Har precis köpt ett värmeelement som jag har fäst i min biltema kastrull (25L) och vill nu kunna reglera effekten på något sett. Jag har spanat på stc-1000 som tyvärr bara tar upp till 2200w. Har även kollat på effektregulatorer utan någon lycka.

Väldigt tacksam för svar.
Med vänlig hälsning, marcus

Sv: reglering av ett 2400w värme element med apparatkabel

Jag kör denna för att reglera ett extra element på 600W jag har i min 30l gryta. Funkar bra, borde inte vara några problem att köra med ditt element.

http://www.ebay.com/itm/AC-220V-3800W-V … 2a51b7040f

Sv: reglering av ett 2400w värme element med apparatkabel

Ser ut att vara kanon. Har du någon form av låda/Box att försluta den i eller hur ser din installation ut strundt?

Sv: reglering av ett 2400w värme element med apparatkabel

Jag har en kittel enligt länken nedan där jag bytte ut termostaten och styrningen mot en sestos PID och satte i de extra elementet på insidan av kitteln. Regulatorn rymdes inuti plasthöljet under kitteln.  Jag hade kört på en inbyggnadslåda från Kjell eller dylikt, behövs bara en liten då regulatorn inte är så stor.

http://www.rommelsbacher.de/de/produkte … /ka-2001e/

Sv: reglering av ett 2400w värme element med apparatkabel

Kylflänsen på regulatorn ska väl då sitta utanför den lilla inbyggnadslådan eller "fläktas" på annat sätt. Själv har jag nu ett element på 2300W som jag styr med en effektregulator från Auber som dock körs med ett fristående SSR. Kylflänsen på detta blev rätt så varm när jag provkörde senast (elementet ska nu bytas ut mot ett på 3300W).

Sv: reglering av ett 2400w värme element med apparatkabel

UT200 klarar upp till 3200w. Finns hos Humlegården och conrad.se

Sv: reglering av ett 2400w värme element med apparatkabel

Lindh skrev:

UT200 klarar upp till 3200w. Finns hos Humlegården och conrad.se

Om man nu kör med UT200. Måste man inte ha ett dykrör eller liknande för temperaturmätaren? Den tål väll inte vatten?

Sv: reglering av ett 2400w värme element med apparatkabel

Såvitt jag förstått trådskaparens fråga så gällde det specifikt att reglera effekten (vid kok), inte styra temperaturen, även om effektreglering  ändå blir resultatet när man styr temperaturen. Att använda ett universaltermostat (ex. UT 200) enbart för effektreglering blir kanske lite omständligare än att bara vrida på en ratt på en effektregulator.

Själv ska jag till koket som sagt använda en effektregulator med separat halvledarrelä (SSR) där det är enbart dimensioneringen på reläet (och givetvis elementet) som bestämmer hur mycket effekt som kan tas ut. SSR på 25A och även 40A är vanliga . Temperaturen på mäskningen ska jag styra med PID-regulator som också använder SSR.

Jag har också en UT100, föregångaren till UT200. Jag har haft givaren (eller givarna) direkt i hett vatten men på längre sikt verkar de inte tåla detta. Jag har fått byta åtminstone en gång.

Sv: reglering av ett 2400w värme element med apparatkabel

strundt skrev:

Jag kör denna för att reglera ett extra element på 600W jag har i min 30l gryta. Funkar bra, borde inte vara några problem att köra med ditt element.

http://www.ebay.com/itm/AC-220V-3800W-V … 2a51b7040f

Finns det redan en inbyggd halvledarrelä (ssr) i denna? Vad behöver man det till? Som ni förstår är jag otroligt mycket rookie med detta. Hoppas ni har överseende

Sv: reglering av ett 2400w värme element med apparatkabel

strundt skrev:

Jag kör denna för att reglera ett extra element på 600W jag har i min 30l gryta. Funkar bra, borde inte vara några problem att köra med ditt element.

http://www.ebay.com/itm/AC-220V-3800W-V … 2a51b7040f

MEMattsson skrev:

Finns det redan en inbyggd halvledarrelä (ssr) i denna? Vad behöver man det till? Som ni förstår är jag otroligt mycket rookie med detta. Hoppas ni har överseende

Den här effektregulatorn behöver inget särskilt SSR även om den inte direkt har ett sådant. Den producerar dock i likhet med ett SSR värme som behöver avledas. Det finns regulatorer med lite olika funktionssätt. Den jag har, med SSR, har förutom ratten även en display som visar i procent hur mycket effekt som går ut.

Sv: reglering av ett 2400w värme element med apparatkabel

Det på ebay är med största sannolikhet en triac. Den klipper helt enkelt av strömmen mitt i halva delen av sinusvågen som växelströmmen levereras med. En SSR är en triac som dessutom bara klipper när spänningen mellan fas och nolla är 0 (alltså flyter ingen ström igenom kretsen). Fördelen är att det inte blir så skräpigt på elnätet som det annars kan bli med en triac. Bor du i villa och inte har några grannars elektriska apparater du kan tänkas störa är det väl okej med triac skulle jag säga. Se till att jorda ordentligt, även kylflänsen i detta exemplet, och att kontrollera att du har jordfelsbrytare som fungerar (vilket redan borde vara en självklarhet med el och vatten som i fallet med värmeelementen).

Vet du inte vad du gör, köp hellre en färdig lösning. Om huset skulle brinna ner för att du kopplat själv gäller inte dina försäkringar. För att inte tala om vad som händer om du skulle döda någon...

Sv: reglering av ett 2400w värme element med apparatkabel

JoelS skrev:

Det på ebay är med största sannolikhet en triac. Den klipper helt enkelt av strömmen mitt i halva delen av sinusvågen som växelströmmen levereras med. En SSR är en triac som dessutom bara klipper när spänningen mellan fas och nolla är 0 (alltså flyter ingen ström igenom kretsen). Fördelen är att det inte blir så skräpigt på elnätet som det annars kan bli med en triac. Bor du i villa och inte har några grannars elektriska apparater du kan tänkas störa är det väl okej med triac skulle jag säga. Se till att jorda ordentligt, även kylflänsen i detta exemplet, och att kontrollera att du har jordfelsbrytare som fungerar (vilket redan borde vara en självklarhet med el och vatten som i fallet med värmeelementen).

Vet du inte vad du gör, köp hellre en färdig lösning. Om huset skulle brinna ner för att du kopplat själv gäller inte dina försäkringar. För att inte tala om vad som händer om du skulle döda någon...

+1 på detta. Det är viktigt att alltid, och alltid, inte slarva med jordningar och ha en jordfelsbrytare innan alla apparater i systemet.

Sv: reglering av ett 2400w värme element med apparatkabel

Hur löste du problemet MEMattsson?