Beläggning i botten och för svagt...
Har gjort min tredje batch - de två första IPA blev fantastiska, precis som jag ville, efter att ha skapat egna recept (från befintliga)
Nybörjartur? För den tredje har varit problem från början. Hade en tråd om att den blivit för svag - lutade åt Mellis (jag vill bara ha kring 5,2 - 5,5, men ändå)
Fick fantastisk hjälp o varför det blivit så (till nästa gång) och tipset att ha i 200gr socker efter en vecka. Gjorde så.
Men när jag skulle buteljera var det ändå bara 3,75%
Hällde (som vanligt) i 6g spray-malt per liter innan buteljering (är det det som kallas prima?)
Nu - ne vecka senare, är färgen kanonfin, men rejäl jäst-avlagring i botten
Ska jag slänga i lite mer socker i varje flaska, för att få få igång jästen, och få bort avlagringen och kanske få upp alkoholhalten? Eller kan det bli för sött? Eller andra effekter? Eller hjälper inte - för sent?
Och/eller ska jag buteljers om? Så slipper jag avlagringen i alla fall...
Sedan kändes inte ingefäran jag hade velat ha fram (är en egen Saison) när jag smakade vid buteljeringen. Kan jag slänga i lite i varje flaska nu?
Tacksam
Ulf Eriksson
Upplands VÄsby