Behöver hjälp med vattenjustering

Efter lite uppehåll så var det dax att börja brygga öl igen smile
Kan någon hjälpa mig med vattenjustering, det ska bli en Brown Ale. Jag vill inte använda 5.2 stabilisatorn då jag (inbillar) mig att den gav en bismak senast.

Vattenkvalitet Djupdals vattenverk

Alkalinitet mg HCO3/l         80
Aluminium (Al) mg/l Al      0,03
Ammonium (NH4) mg/l NH4      <0,02
Fluorid (F) mg/l F          0,29
Färgtal mg/l Pt                  5,2
Hårdhet total grader dH      4,2
Järn (Fe) mg/l Fe          <0,05
Kalcium (Ca) mg/l          25
COD-Mn mg/l              1,9
Klorid mg/l              14
Konduktivitet mS/m          25
Koppar (Cu) mg/l          <0,01
Luktstyrka vid 20 grader C     ingen
Magnesium (Mg) mg/l      4,9
Mangan (Mn) mg/l          <0,02
Natrium (Na) mg/l          18
Nitrat (NO3) mg/l          1,1
Nitrit (NO2) mg/l NO2      <0,003
pH                          8,2
Sulfat mg/l              32
Turbiditet TNU                  0,21

Kan man sluta kalla sig novis efter första kubikmetern?

Sv: Behöver hjälp med vattenjustering

Vattnet ser bra ut som det är, typiskt svenskt vatten alltså. Eventuellt kan pytsa i något gram kalciumsulfat eller -klorid i koket för att få upp kalciumhalten, beroende på om du vill framhäva beska eller maltighet.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

3 Senast ändrad av Bo (2015-09-17 06:46:28)

Det kan skrivas spaltmeter om vattenjustering. Mitt bidrag blir följande (som förhoppningsvis andra också får nytta av)

Läs av (dina siffror inom parantes):

Kalcium (Ca) mg/l  (25)
Magnesium (Mg) mg/l  (4,9)
Natrium/Sodium (Na) mg/l  (18)
Klorid mg/l              (14)
Sulfat mg/l              (32)
Alkalinitet mg HCO3/l         (80)
pH                          (8,2)

Ovan ger allt du egentligen behöver veta (i Sverige med vanligt svenskt vatten). Däremot säger inte siffrorna isig särskilt mycket. Som Ekstedt anger är de "normala", men det intressanta är ju egentligen hur detta omsätts till just den öl du ska brygga.

Det finns en förklaring till ölstilar som vi lätt glömmer bort. Vissa stilar fungerade helt enkelt bättre med visst vatten. Alla känner säkert igen Burton och dess framhävande av bitterhet i original-IPA, men långt viktigare är egentligen att tänka på varför t.ex. inget ljust öl bryggdes i München förrän på 1900-talet. Svaret är vattnet - det "gick" helt enkelt inte att få fram en lika bra helles som en dunkel eftersom vattnet (förenklat pH-halten) krävde mörkare malt.

Du ska således ta med dig ovan siffror och gå in på sidan: http://www.brewersfriend.com/mash-chemi … alculator/

Väl där fyller du i de olika salterna, din bryggvattenvolym och det recept du tänkt brygga. Sidan ger en snabb sanity-check koll med grönflagg. Mitt förslag är dock att du tittar på det angivna Mash pH (cooled tp 25 C, dvs. rumstemp) och ser så att det ligger kring 5.6. Därefter läser du av Residual Alkalinity och jämför det med Palmers s.k. nomograf på http://www.howtobrew.com/images/f83.pdf  Matchar RA-värdet den färg på ölet som du tänkt brygga är du rätt på det. Stämmer det inte, kan du laborera med att lägga till något salt (Gypsum, Epsom) eller mjölksyra. Börja med några gram/ml och se hur det påverkar pH och RA. Avsluta när du balanserat ut det.

Några generella tips är t.ex. att Ca ska ligga över 50 ppm/mg per l och att förhållandet mellan klorid och sulfat avgör "balansen" i ölet på skalan maltigt/bittert så länge dessa tillsammans ligger på över 100 ppm/mg per l. Håll dig inom det, tillsammans med pH och rätt slutvärde på RA så blir det bra.

Stort tack,
Man jag behöver få förklarat "tittar på det angivna Mash pH (cooled tp 25 C, dvs. rumstemp) och ser så att det ligger kring 5.6" Var ska jag se det?
Och om det finns en annan länk till nomngrafen då den ovan ej funkar.

Direkt under rubriken Mash report anges det uträknade pH-värdet. Det är satt till rumstemp.

Länken fixad, var en punkt för mycket.

Hmm, tips?

Mash Report:
Mash pH *: n/a

Mash thickness: n/a l/kg
pH Delta from Water: n/a
effective water residual alkalinity: n/a ppm as CaCO3
effective strength of weak acids: n/a ppm as CaCO3
* mash prediction is for mash sample cooled to 25 C / 77 F

Du har sannolikt missat att fylla i något värde i fälten ovan.  Vattenmängd kanske?

Nu får jag värden. Grist Info var tvunget att vara ifyllt. smile

Nu har jag fyllt i "Mash Chemistry and Brewing Water Calculator" efter förmåga och fått fram något som troligtvis kommer stjälpa mer än det kommer hjälpa. Någon som har lust att titta o "rätta" Ge mig en mailadress eller skicka ett mail till mig så skickar jag bilder