Lager smakar surt efter sekundären..

Tjaa

Min helmaltslager har varit på sekundären i en vecka nu. Provsmakade ett litet glas taget ur tappkranen på kärlet. Det luktade och smakade lite surare än vid primären. Redan vid primären smakade den riktigt bra..
Har varit sjukt noggrann med hygienen så jag tror inte det är någon infektion. Det blev en liten svag virvel när jag tappade om för sekundären, kan ölen ha blivit syresatt av detta? Den står på kallkrasch med gelatin nu och tänkte tappa den på fat i morgon.

Vad kan ha gått fel och går den att rädda? Den är drickbar men smakar verkligen inte som förut.... Vart helt klart väldigt besviken då jag förväntade mig en mycket renare smak denna gång..

/ Smällis

2 Senast ändrad av LagerKing (2015-09-16 19:28:08)

Sv: Lager smakar surt efter sekundären..

Varning för tråkigt svar:

Det är en LAGER, dvs  den behöver lagras
Du kommer helt säker att ha en annan smak när den LAGRATS ett tag.

Varför tror du att något gått fel när du smakar på ett öl som inte är klart?
Varför tror du att det behöver räddas?

Jag menar inte att vara spydig på något sätt.

Min rekommendation är att ta en tålamodstablett och sedan har du nästan helt säker en god öl vid 1:a advent, eller lite innan.

EDIT: Ovan gäller inte om du har örnkoll på dina smaker sedan tidigare, likadana brygder och du har bra smakreferenser.

Planerar: Dansk lager, Kölsch  // Lagrar/dricker: Pale Ale, APA,Kölsch+Caifornia common+ Lager*3+Denny porter+Engelsk Barley+ Cider: (English cider)(11+12+13)

3 Senast ändrad av Bo (2015-09-17 08:03:51)

Är benägen att hålla med LagerKing (bara namnet talar ju för kunskap wink... Läste på någon ölsida att lager heter lager för att det gick bra att lagra ölet (då till skillnad från ale som enligt resonemanget uppenbarligen inte skulle ha gått att lagra). Det är naturligtvis helt fel och det rätta svaret är snarare att lager heter lager för att lagring krävs. Det är mycket möjligt att något gått fel - jag har ingen aning. Oxidering är det inte. Det märker du inte så snabbt, det sker inte pga. minimal virvel vid omtappning och därtill är det "fel" smak du beskriver. Det är däremot nästan mer troligt att det just som LagerKing säger inte är något problem och helt enkelt en produkt av för tidig "prövning". Ge det ett par veckor och testa igen. Just nu finns det ändå inget att göra, så det är lika gott att vänta ut det.

4 Senast ändrad av JoelS (2015-09-19 21:03:50)

Som de andra sagt redan tror jag det är lagring som är grejen. Och det gäller inte bara lager, utan ale också. Lagra är grejen, och med jästens hjälp kan vi dessutom "städa upp" ölet så det blir sådär perfekt.

När du säger att du smakade ifrån tappkranen har jag en teori här: det brukar bildas en jästpropp just på tappkranen. När du tappar får du således med en massa jäst. Det du smakar på har alltså en massa jäst i suspension, vilket gör att det du smakar på har en helt annan smak än det som finns i jäskärlet.

När vi nu är inne på det... känner du acetaldehyd (gröna äpplen) och tycker det är syrligt kan det vara en anledning till att låta jästen städa lite extra. Kallkrasch och gelatin är således inte den bästa behandling du kan ge ölet. Det är lätt att överanalysera här, försöker du leta efter gröna äpplen kommer du hitta gröna äpplen, även om det inte finns där. Är du osäker så har du antagligen inte hittat det, och för den delen lär det gå bort med tiden. Gröna äpplen innebär i sammanhanget även samma känsla i tandköttet som när man biter i just ett grönt äpple (eller en ananas!).

Edit: Läste ordentligt nu. Är inte en vecka på sekundär väldigt kort tid? Vad är motivet till att sekundära?

5 Senast ändrad av Sebastian Berg (2015-09-21 07:15:37)

1. Skippa sekundärt jäskärl.
2. Vad menar du med: "det luktar surt"?  Beskriv gärna vad du känner för dofter.
3. Jag motsätter mig både lagerking och bo för att problematisera  frågan en aning.

... Jag är övertygad om att felsmaker är svåra att lagra bort, med god renlighet och bra jäst (hälsa, mängd, behandling) kommer ett lageröl smaka bra, läs: inte dåligt,  redan vid utjäsning (förutom eventuell acetaldehyd).  Om det är så att ölet är surt utöver det vanliga låter det snarare som att du har fått in någon oönskad bakterie. Det svåra här är egentligen att ingen av oss har möjlighet att smaka på ölet själva. Men eftersom ölet smakade bättre innan du bytte jäskärl anar jag att något gått snett.

Trots detta ödesdigra svar ser jag inte någon skada i att hoppas på att tiden hjälper till.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Sebastian Berg skrev:

1. Skicka sekundärt jäskärl.
2. Vad menar du med: "det luktar surt"?  Beskriv gärna vad du känner för dofter.
3. Jag motsätter mig både lagerking och bo för att problematisera  frågan en aning.

... Jag är övertygad om att felsmaker är svåra att lagra bort, med god renlighet och bra jäst (hälsa, mängd, behandling) kommer ett lageröl smaka bra, läs: inte dåligt,  redan vid utjäsning (förutom eventuell acetaldehyd).  Om det är så att ölet är surt utöver det vanliga låter det snarare som att du har fått in någon oönskad bakterie. Det svåra här är egentligen att ingen av oss har möjlighet att smaka på ölet själva. Men eftersom ölet smakade bättre innan du bytte jäskärl anar jag att något gått snett.

Trots detta ödesdigra svar ser jag inte någon skada i att hoppas på att tiden hjälper till.

Jag får väl förtydliga mitt svar en aning.

Delar absolut p. 1, men jag svarade utifrån att det var för sent.

Vad gäller 2 och 3, så är det som jag skrev. Det kan vara vad som hels - dock inte oxidering på grundval av vad som sagts. Möjligheten att justera det nu är dock nära obefintlig, varför rådet vänta och se är rätt gjutet. Min "förhoppning" är att det är svavel pga underpitchad lagerjäst, men jag vill inte indirekt kritisera bryggare genom att påstå att det är en sak när det mycket väl kan vara något annat. Hade jag fått svaret om 3-5 veckor att allt löste sig, så skulle jag föreslagit att det var detta. Svavel kan, men behöver inte försvinna vid lagring. Det finns folk som påstår att man kan pysa bort det med kolsyra i fat, men jag har aldrig testat  innan man försöker det bör man dock göra minsta lilla och se om det löser sig. Gör det inte det så är väl pysande ett sista alternativ men jag gissar att det är bättre att undvika om det går.

LagerKing skrev:

Varning för tråkigt svar:

Det är en LAGER, dvs  den behöver lagras
Du kommer helt säker att ha en annan smak när den LAGRATS ett tag.

Varför tror du att något gått fel när du smakar på ett öl som inte är klart?
Varför tror du att det behöver räddas?

Jag menar inte att vara spydig på något sätt.

Min rekommendation är att ta en tålamodstablett och sedan har du nästan helt säker en god öl vid 1:a advent, eller lite innan.

EDIT: Ovan gäller inte om du har örnkoll på dina smaker sedan tidigare, likadana brygder och du har bra smakreferenser.

Inget spydigt alls, bara klarspråk smile

Jag menade att det var en otrolig skillnad efter sekundären. Smakade jättefint efter primären, men surt en vecka in på sekundären. Kanske är fel, men antog att smakerna skulle utvecklas mer med tiden åt det renare hållet. Min förra lager smakade bättre och bättre ju längre det gick, både under jäsning och lagring.

JoelS skrev:

Edit: Läste ordentligt nu. Är inte en vecka på sekundär väldigt kort tid? Vad är motivet till att sekundära?

Den stod ca 11 dagar på sekundären då mitt FG inte sjönk på 3 dagar. Jag har läst att man kan få ett klarare öl om man skiljer ölen från jästkakan och andra rester på botten.  Dock har jag också förstått att infektionsrisken kan öka... Smakade även ur fatet efter trycksättning och det smakade lite bättre nu, men smaken fanns där..

Sebastian Berg skrev:

1. Skicka sekundärt jäskärl.

1: Skicka? Menar du slänga eller skippa?
2: Påminner LITE om blöt disktrasa.

Jag blev förvånad över skillnaden mellan primären (då den smakade bra) och sekundären (surt)..

Tack för era svar!

Vad är bästa lagringstemp för en lager?

Såklart menar jag skippa.

Lagra kan du göra mellan 0-2 grader C. Det skiljer sig mellan bryggerier och antagligen ännu mer bland hembryggare, men så länge inget fryser tror jag att ju kallare desto bättre!

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Åter igen, tack för era svar. Jag kan nu säga att jag redan känner en smakförbättring. Det smakar fortfarande ungt och lite surt, och jag antar och hoppas innerligt att det fortsätter förbättras med tiden. Vore kul att sätta min första helmaltslager smile Kan dessutom tipsa er som inte redan vet om öl och whiskeymässan i Örebro 27-28 november!

/Smällis