En mörk pseudo pils

Då mina vänner hellre dricker mörkt öl än ljus och då snarare i underjäst tjeckisk stil än överjäst har jag formulerat ett recept som ska tilltala dem. Då jag har massa german ale 1007 över sen andra jäsning och den i min erfarenhet är ren nog för att passera som lagerlik så kommer jag använda den och lagra ölen kallt.

22 liter.

Uppskattat OG: ca 1.049

3 kg Pils malt
1 kg Wiener malt
0,3 kg carapils
0,3 kg carafa I special
117 g pale chocolate malt

80 g Hersbrücker 2,3% 60 min (bör ge 25 ibu)
20 g Hersbrücker 2.3% 3 min

Funderar på att dekoktionsmäska den. Har en kylväska som rymmer 25 liter som jag kan ha huvudmäsken i. Sista gången jag mäskade i min eluppvärmda gryta brände mäsken i botten (vilket som tur är inte känns i smaken på ölen). Lite extra maltig smak är ju inte fel i ett sådant här öl heller.

Återkommer med hur det går.

Sv: En mörk pseudo pils

Bara en liten fråga.
Varför exakt 117 gram pale choc?
Resten av ingredienserna är jämna hekto.

Var tänkt att vara 200 gram med hade bara 117 gram kvar.

Dags att äta frukost och mäska in nu. Ska försöka mig på en dekoktionsmäskning.

OG hamnade perfekt på 1.049. (75% relativ effektivitet).

Dekoktionsmäskningen blev väl något halvdant försök men jag tror den kraftiga kokningen av malten gav smaker. Det luktade hur som helst rejält gott.

Till och med vörten var drickbar i mängd. Är så att jag går o är sugen på mer nu när hydrometerprovet är slut. Fin mörk färg och maltig doft med en lätt humleton.

Lund skrev:

Funderar på att dekoktionsmäska den. Har en kylväska som rymmer 25 liter som jag kan ha huvudmäsken i. Sista gången jag mäskade i min eluppvärmda gryta brände mäsken i botten (vilket som tur är inte känns i smaken på ölen). Lite extra maltig smak är ju inte fel i ett sådant här öl heller.

Återkommer med hur det går.

Vad har ni för erfarenheter av mäskning i kylväska? Bra eller dåligt? Måste man värma upp med en varmare vört bredvid?

www.facebook.com/bjorwik

De försök som jag har gjort har gott bra. Har dock isolerat lite extra med en filt. Håller temperaturen tillräkligt i alla fall. En liten dekotion här och var om det behövs är ju ganska lätt ordnat.

Då var det testat. En kylväska på ca 20l med en filt runt sig. Mäsken skönk endast med 1 grad, och kanske mindre än det.

www.facebook.com/bjorwik

Tänkte bjuda på ett tips till nytillkomna bryggare hur en kylväska kan användas vid mäskning/lakning. Tappkranen på bilderna finns inte längre hos humlegården men deras nya kran går nog att använda på samma sätt (har dock ej testat detta).
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=339

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte