Min första BIAB, blev det helt fel?
I helgen gjorde jag min allra första BIAB-bryggning. Fick nyligen en 36L Patina som skulle invigas. Gick väl sådär känns det som, får se var resultatet blir... Tidigare när jag bryggt så har jag oftast fått lite lägre OG än beräknat. Därför tänkte jag att denna gång tar jag mindre vatten från början och skulle jag få för högt OG så spär jag. Gjorde följande:
20L vatten i kastrullen
4kg Pale Ale malt
0,5kg Crystal 100
60min i 67grader
Lakade påsen med 4L vatten.
Börjar koka och märker nu att vörten är väldigt grumlig. Kokar humlen i humlepåsar då tanken var från början att inte behöva sila men jag märker under kokning att jag måste nog sila. Kyler ner till ca 24gr och sätter upp min silställning över jäshinken. Silduken proppas igen av gegga som kan liknas med pappersmassa. Som tur är har jag två sildukar så jag får varva med dessa och skölja ur. Får ner 13L i jästunnan och tar OG som jag då förmodar kommer vara ganska högt men den läser 1050. Så jag får nöja mig med dessa 13L och återigen inse att jag får lägre OG än tänkt (1050 är ok men inte på den mängden, hade velat har några mer liter i jästunnan med 1050). I med jästen och efter en timme så ser jag en bred kant överst som ser ut som "gegga", 2L av 13L består av denna "gegga". Jäsningen kommer igång bra efter några timmar och jag ser nu all gegga på botten och det är en himla aktivitet i jäshinken, geggan rör sig runt i jäshinken. En timme senare är all gegga på toppen igen och det är fortfarande en väldig aktivitet på geggan som rör sig runt i jäshinken.
Skall jag inte oroa mig för denna "gegga" som åker runt i jäshinken just nu, dvs den kommer förmodligen lägga sig?