Min första BIAB, blev det helt fel?

I helgen gjorde jag min allra första BIAB-bryggning. Fick nyligen en 36L Patina som skulle invigas. Gick väl sådär känns det som, får se var resultatet blir... Tidigare när jag bryggt så har jag oftast fått lite lägre OG än beräknat. Därför tänkte jag att denna gång tar jag mindre vatten från början och skulle jag få för högt OG så spär jag. Gjorde följande:

20L vatten i kastrullen
4kg Pale Ale malt
0,5kg Crystal 100
60min i 67grader
Lakade påsen med 4L vatten.

Börjar koka och märker nu att vörten är väldigt grumlig. Kokar humlen i humlepåsar då tanken var från början att inte behöva sila men jag märker under kokning att jag måste nog sila. Kyler ner till ca 24gr och sätter upp min silställning över jäshinken. Silduken proppas igen av gegga som kan liknas med pappersmassa. Som tur är har jag två sildukar så jag får varva med dessa och skölja ur. Får ner 13L i jästunnan och tar OG som jag då förmodar kommer vara ganska högt men den läser 1050. Så jag får nöja mig med dessa 13L och återigen inse att jag får lägre OG än tänkt (1050 är ok men inte på den mängden, hade velat har några mer liter i jästunnan med 1050). I med jästen och efter en timme så ser jag en bred kant överst som ser ut som "gegga", 2L av 13L består av denna "gegga". Jäsningen kommer igång bra efter några timmar och jag ser nu all gegga på botten och det är en himla aktivitet i jäshinken, geggan rör sig runt i jäshinken. En timme senare är all gegga på toppen igen och det är fortfarande en väldig aktivitet på geggan som rör sig runt i jäshinken.

Skall jag inte oroa mig för denna "gegga" som åker runt i jäshinken just nu, dvs den kommer förmodligen lägga sig?

Sv: Min första BIAB, blev det helt fel?

Först som sist, jag har inte bryggt med biab, så den erfarenheten har jag inte.

Men en erfarenhet jag har är att när jag malt min malt för fint har det blivit som du beskriver med din gegga.
Maler du själv? Kom det med en massa skal i silduken? Ev läcka i påsen?  Kokar du med protafoc eller liknande? Vad har du för temp nu?

Det kommer sluta med lite mer slurry i slutet, och efter hand lägger den sig. Att det åker runt nu har med jästens aktivitet att göra. En kallkrasch när det är dags för det så ska det inte vara några problem. Jag har inte märkt några negativa smaker när jag råkat ut för liknande.

Man får mer drav med BIAB eftersom vörten inte filtreras genom maltbädden. Jag brukar ha ca 5l på botten av kastrullen, antingen så struntar man i att man får med dravet eller så tar man bara den klara vörten och häller ut resten. Som jag ser det är det här den största nackdelen med BIAB.

Om din påse har grova maskor kommer du få extra mycket skräp i vörten så ett finmaskigt syntettyg är att rekommendera.

Utbytet brukar ligga mellan 70-80% ner i jäshinken för mig (och säkert för de allra flesta).

När jäsningen är klar kommer jäst och andra partiklar att sjunka till botten (snabbare vid kallkrasch) så ölen kommer förhoppningsvis ändå bli blank. Hur smaken påverkas tvistar de lärde, jag tycker man kan få viss astringens och kanske lite rustik/jordig smak om man har otur med mycket skalrester etc i sin vört.

Tack för svar!

Jag köpte färdigmalen malt hos Humlegården (Viking), jag använder även deras BIAB-påse (som passade perfekt till min 36L patina). Inga skal alls kom med i silduken. Kokade med Protafoc i 15min. Det har lugnat ner sig i jäshinken nu och allt ligger på botten. Jäser fint just nu i 23-24gr, skall låta den stå i denna temp i 7 dagar, sedan åker tunnan ner i källaren och får jäsa ytterligare minst 7 dagar i 18-19 grader.

Som ni säger så är nog detta normalt alt att jag fick väldigt mycket mjöl i maltpåsen.

Tycker ni även att mitt OG är normalt, dvs 1050 på 4,5kg malt som mäskades i 20L vatten och sedan lakades med 4L vatten? Jag hade förväntat mig något högre OG.

Dum fråga kanske, men är det av någon speciell anledning som du börjar jäsa varmt och sedan flyttar svalare då jäsningen börjat lugna ner sig? Det vanliga tillvägagångssättet brukar vara tvärtom.

Svaret på din fråga andreashaggstrom; Jag är nybörjare :-). Nä men jag läste på jästen och där stod att man skulle jäsa i 21-24gr för att den skulle komma igång ordentligt. Vågade därför inte ställa ner den i källare med en gång. Kanske skall sätta ner den i källare nu då, så den får stå där en vecka i 18-19gr och sedan ta upp den igen i 23-24gr ett par dagar?

Det beror på vad du vill åt. Om du vill ha renare smaker så gäller det att hålla lägre jästemp när det jäser mest intensivt dvs första dagarna & upp till ca en vecka. Sedan brukar man höja tempen för att göra jobbet lättare för jästen & du brukar kunna få ett torrare öl. Tvärt om ger mer karaktär från jästen men den kan få problem att jäsa ner de sista pinnarna när man sänker temperaturen.

Weinkeller skrev:

Man får mer drav med BIAB eftersom vörten inte filtreras genom maltbädden. Jag brukar ha ca 5l på botten av kastrullen, antingen så struntar man i att man får med dravet eller så tar man bara den klara vörten och häller ut resten. Som jag ser det är det här den största nackdelen med BIAB.

Om din påse har grova maskor kommer du få extra mycket skräp i vörten så ett finmaskigt syntettyg är att rekommendera.

Utbytet brukar ligga mellan 70-80% ner i jäshinken för mig (och säkert för de allra flesta).

När jäsningen är klar kommer jäst och andra partiklar att sjunka till botten (snabbare vid kallkrasch) så ölen kommer förhoppningsvis ändå bli blank. Hur smaken påverkas tvistar de lärde, jag tycker man kan få viss astringens och kanske lite rustik/jordig smak om man har otur med mycket skalrester etc i sin vört.

Häll i ALLT och jag menar verkligen allt för det gör ditt öl "klarare" och en del andra fördelar.

Visst nu höjjer ni på era ögonbryn och tycker jag är knäpp och kommer länka till Palmer.

"It is a good idea to remove the hot break (or the break in general) from the wort before fermenting. The hot break consists of various proteins and fatty acids which can cause off-flavors, although a moderate amount of hot break can go unnoticed in most beers.” källa:  http://www.howtobrew.com/section1/chapter9-1.html

I mina och andras tester visar det sig inte stämma.
Har en länk men det finns fler det är bara att googla.

http://brulosophy.com/2014/06/02/the-gr … ts-are-in/

binx skrev:
Weinkeller skrev:

Häll i ALLT och jag menar verkligen allt för det gör ditt öl "klarare" och en del andra fördelar.

Visst nu höjjer ni på era ögonbryn och tycker jag är knäpp och kommer länka till Palmer.

"It is a good idea to remove the hot break (or the break in general) from the wort before fermenting. The hot break consists of various proteins and fatty acids which can cause off-flavors, although a moderate amount of hot break can go unnoticed in most beers.” källa:  http://www.howtobrew.com/section1/chapter9-1.html

I mina och andras tester visar det sig inte stämma.
Har en länk men det finns fler det är bara att googla.

http://brulosophy.com/2014/06/02/the-gr … ts-are-in/

Jag har provat många olika sätt. Med allt, utan allt, med lite grann etc. I stort är det ingen jätteskillnad men i rena öl där malten tillåts dominera över humle och jästaromer tycker jag stor mängd druv ger en lite fadd/oren smak. Problemet kanske är mindre om man inte kör BIAB då man ju utgår från en klarare vört från början.

Jag använder en ganska enkel och effektiv metod för att få bort det mesta druvet och all humle. Stor humlekokpåse (typ BIAB) som ger hyfsat fri rörlighet för humlen i koket men gör den lätt att hissa efter kylning och droppa av. Därefter får vörten stå 30min och så går det igenom en saftsil. Den sätter igen när det är ett par liter kvar i grytan. Låter den rinna av lite och hänger duken på två av silställningens krokar, fäster en ny silduk och häller i resten. Låter silarna droppa av till rätt volym är i jäshinken sätter sedan ställningen på en ny kastrull och tar vara på den sista vörten till tex förkulturer, brukar bli ca en liter.