Förkultivering har jag fattat det rätt?

Hej mina vänner.

Jag skall snart sätta igång med 60+ liters batcher och har inte gjort en förkultivering ännu.

Jag är lite fundersam på om jag har förstått detta helt rätt.

Låt oss säga att jag vill göra 60 liter med ett OG på 1.060. Då säger mrmalty.com att jag behöver 4.72liter till min starter där jag använder 2st flytande jästvialer (om jag använder en stirplate).

Hur går jag tillväga om jag nu skulle vilja göra samma öl fast med endast 1 jästvial? kunde jag då istället gjort en 4.72l starter, kylt ner jäststarten efter runt 24 timmar, hällt av och sparat jästen i bottnen på flaskan, kokat upp mer vört och hällt i och väntat ytterligare 24 timmar innan pitch?

Hur vet jag hur mycket mer vört jag skall tillsätta isf?

eller hade det gått att göra en 8-9 liters starter från början? dock får jag ju använda mig av 2 st 5 liter ekolvar isf. men hade det fungerat? Att jag gör 2 st 4 liters starters och delar jästen på de två? skulle det ge mig tillräckligt stor starter till mina 60 liter? 

Fast nu när jag tänker efter lite så delar jag på 1st jästvial på 2st 5 liters kolvar så halverar ju jästen som är i vialen ifrån början så det borde ju faktiskt inte fungerar.

Jag tror nog att jag får experimentera lite med torrjäst till att börjar med. Kan ju tex göra en förkultur på ett paket torrjäst som jag sedan använder till mina 60 liter.

Det kommer dessutom till en början att jäsas i 2-3 st olika kärl vilket kommer ge mig möjlighet att testa på olika sorters jäst. Tänkte mer på när jag hittat en jäst som jag vill göra hela 60 liter med.

Just själva jästbiten med hembryggning tycker jag är lite knepigt att begripa mig på.

Tack / D.

Sv: Förkultivering har jag fattat det rätt?

Gör du förkulturen på tex spraymalt så sparar du kanske en femtilapp per bryggning genom att använda ett rör och större volym. Du kan även stega i två steg eller återanvända slurry från tidigare batcher. Förkultur på torrjäst är inte optimalt, påsen innehåller jäst redo för en större volym vört.

För att optimera jästmängden rekommenderas en magnetomrörare.

Att jäsa samma vört med olika jäst är en god idé och kommer ge dig en djupare förståelse för hur jästen sätter sitt avtryck på ölen.