Diacetylrast

Jomen hej!

Jag hade tänkt skapa mig en hopeplocks-ale nästa vecka, å rensa lite i såväl malt-som humleförråd. Idén är att ha en riktning mot Bitter, och jag har en Wye 1968. Egentligen skulle jag ha en annan jäst, men det blev den här. Jag såg på beskrivningen att den jästen ger mycket diacetyl, och att de förordar en ordentlig diacetylrast.

Jag hade tänkt jäsa i källaren några dagar först, ca 18-19 grader, och sen flytta upp i varmare rum, ca 22 grader. När är det bäst att göra det, efter en ca 5 dagar eller så? Någon som har erfarenhet av den här  jästen?

//Perwaste

Sv: Diacetylrast

Enligt min erfarenhet för att få en bra utjäsning med 1968 så ska man jäsa över 20ºC.
Är det kallare än så så vill jästen inte vara med.
Den flockurerar kraftigt och kan behöva en liten omskakning då o då.
För övrigt är det en alldeles utmärkt Alejäst.

Angående diacetylrast så gäller det bara att låta den jobba på tills det är borta.
Två veckor är ett bra mått.

Ah tack! Jag har inte  kört just den jästen förut. Då hoppar jag över källarstadiet, och gör istället som vanligt + ev skak.

Jag tycker det beror lite på vad du vill ha för karaktär när du väljer jästemp.
Det går att få en bra utjäsning även vid lägre temperaturer om jästen är pigg (läs förkultur) och ordentligt syresatt.
Din ursprungliga fråga var om diacetyl. Jag brukar höja tempen när jäsningen börjar avta. Du kan sedan ganska enkelt testa om den är klar. Googla "forced diacetyl test"

www.scottishcraftbrewers.org/?p=805
Tack för tipset!
Jag brukar ju flytta upp ett par grader när jäsningen börjar avta.  Det här vernar ju vara en enkel metod, och det passar ju mig bra, låter alltid det gå minst två v innan flaskning, ibland gör tidsutrymmet att det kan bli mer.

Sedan jag började med att använda akvariepump och syresten i samband med pitchning av förkulturen har jag alltid fått igång jäsningen tidigt.

Och med bra svar på hur den här jästen beter sig blev det en bra kombo på den här tråden  :-)

//Perwaste