Öl man inte varit nöjd med men som ändå håller kvalitet?
Flytta gärna detta till rätt del (off-topic?) men jag måste bara få detta ur mig.
Är det någon som känner igen sig i detta scenario?
Du brygger en öl, men när du dricker den så är du inte riktigt nöjd. Du köper sedan ett öl på systembolaget från samma öltyp och märker att den smakar identiskt med din egna öl som du inte var nöjd med, men i du gillar denna som du köpt?
Jag har gjort många tyska veteöl och belgisk veteöl och jag köpte ett par belgiska ölsorter som jag beställt från nätet, bland annat en witbier. När jag hör witbier så tänker jag Hoegaarden, även om jag druckit många andra witbiers både i Holland, men även Tyskland (inte varit i Belgien faktiskt.).
I detta fall så tycker jag att denna sort jag drack, som kom från något kloster i Belgien smakade väldigt identiskt med den jag själv gjorde.
Det konstiga är att jag drack upp min egna öl under förra fotbolls VM, jag var aldrig nöjd och tyckte inte det smakade som en wit skall göra. Men detta har nog med att jag tycker mig alltid jämföra med Hoegaarden's witbier. Den jag gjorde smakade mer koriander och citrus än jäst (som jag misstänker att Hoegaarden bidrar med?).
Denna var väldigt god ändå tycker jag, och den smakar likt den jag gjorde, men min egna öl var jag inte nöjd med helt. Den var OK men inte mer. Konstigt nog var denna god.
Hade jag haft en av mina egna och jämfört så hade jag nog gillat min mer eftersom jag då märkt att den ändå smakar som den jag köpte.
Jag jämför mig oftast med köpta öl och tycker mig sällan vara nöjd med det jag gör. Tills jag gör en som ändå går att identifiera i andra öl.
Någon som känner igen sig?