1 Senast ändrad av svensson.lu (2015-01-22 11:30:39)

Någon som provkört Siemens logo 8 plc

Jag sitter själv just nu på en super plc med pekskärm från Allen Bradley, men jag saknar analogingångar.
En ren pt100 modul går loss på minst 3000:- på Ebay och jag är inte säker på att jag fixar att dra ihop en sådan lösning.

Därför har jag börjat snegla på den uppdaterade logon.
Den är enkel, har 8 ingångar varav 4 analoga som i teorin skulle kunna användas för tempgivare, nätverksingång, webserserver och PI funktion för tempreglering. Enda nackdelen som jag ser det är att den bara har 4 utgångar i grundutförandet.

Är det någon här som har provat den och skulle kunna ge sin syn på lämpligheten?

Sv: Någon som provkört Siemens logo 8 plc

Tjena. Jag har en logo som jag ska styra bryggningen med men får återkomma med åsikter. Har inte dragit igång än. Jag har en påbyggnad med fler analoga ingångar på grundmodulen.
Hör av mig när jag testat allt.
Heppåre!

Jag har beställt en temp transmitter: http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi … 1667686665
bara för att testa upplösningen. Har inga jätteförhoppningar, men den kostar ju inte så mycket. Om det räcker så är det ju betydligt billigare än den rena pt-100 modulen.

Tjo!

Även jag har köpt en Loggo 8 som är tänkt att användas till bryggningen.
Nu är ju denna modell relativt färsk så jag har inte haft möjlighet att testa den något vidare men jag har jobbat en del med tidigare versioner.

Nu funkar inte länken till Ebay men jag antar att det var till en sån blå "puck"  typ pt100 till 0-100c?

Jag köppte iaf tre och pt100 givare på ebay för att testa ihop med den nya loggon.
Signalerna fladdrade rätt mycket och fort, ungefär 2grader på 1-2 sec. dock har jag inte provat att filtrera signalen det kan mycket väl var så pass att det räcker.

Loggo har ju en egen expansionsmodul för pt100/1000, men upplösningen är låst till 0,25c och det kanske inte är så mycket i bryggsammanhang men jag är fundersam till hur det kommer funka ihop med PI reglering och PWM som jag tänkt köra.

Annars kan  Millenium 3 (Motsvarande plc från Crouzet) vara lämplig. Den främsta fördelen med den är att man kan koppla in NTC givare direkt till ingången vilket blir en betydligt billigare lösning. Den saknar web och tcp/ip anslutning.

Båda dessa är relativt enkla att programmera och klarar lätt att sköta RIMS/HERMS bryggverk.

Men har du en allan-brallan plc och kan programmera den skulle jag nog valt att investera i ett AI kort för PT100/1000 då detta skulle bli en fin lösning och man slipper investera i omvandlare.

Väljer du Loggo/Millenium hjälper jag gärna till om du behöver hjälp med programmet.

/Björn

Kul att det var någon annan som brygger lite med plc (och praktiskt om jag kör fast wink )Jag har inte ännu kommit igång än tyvärr. Jag hittade faktiskt en äldre logo (dock 230V) i förrådet som jag tänkte börja testa med att styra kontaktorer och ventiler. Blir nog en logo 8 ändå för jag vill ha webinterfacet, och sen kanske pt100 modulen när jag känner mig rik. Jag vill i första hand kunna styra tider och på/av. AB PLCn hade varit klart roligast, men jag har nästan gett upp. Jag har inte hittat några program för vare sig PLCn eller pekskärmen och så länge jag inte ens kommer in i dem, får de ligga på hyllan tills vidare.

6 Senast ändrad av zorenzzon (2015-08-08 16:47:51)

Vi använder en Siemens IM151-8 CPU för styrningen. CPUn kostar väl något mer än en logo men systemet är skalbart. 8 DI/DO kort kostar 3-400 och ett 2AI RTD runt 1500 om jag inte missminner mig. Tror beijers nya analoga kort är oerhört prisvärda. Nackdelen är isf. att det krävs någon typ av interfacemodul.

Kolla annars vad en wago, beijer interfacemodul kostar och kör det mot AB cpun.

Tack för tipsen!
Jag får nog göra ett djupdyk i plcdjunglen sen när jag får lite mer tid över.
Just nu vet jag inte ens hur jag kommer att brygga i framtiden.
Jag har precis fått tillbaka min gryta från svetsaren och nästa bryggning blir tillbaka till HERMES fast med ett betydligt enklare system (som dock behöver automatiseras)

Hej,
har precis skaffat mig en LOGO! 8,
kommer bli höstens projekt att bygga in den och göra program till den.
Det var för lockande med webinterface och kunna koppla den till en smartphone.

Har en elgryta med insatssil som jag tänkte sätta pump till samt en pt100 kopplad till pt100-modulen till att börja med.

Har ganska begränsad kunskap av programmering än så länge, så det blir till att lära sig.
Jag har hittat en del matnyttigt på hobbybrauer.de och på
https://support.industry.siemens.com/tf … text=brau.

Delar gärna med mig av program och det jag kommit fram till när jag kommit så långt.