Flaskfylla från partyfat
Har en fundering som någon kunnig i ämnet gärna får ge feedback på.
Har planer på att införskaffa lite prylar så som regulator, specialplugg mm till mina partyfat och tvångskolsyra i dem mha sodastreamtub. Jag har dock tänkt att fylla flaskor från några av faten men är inte jättesugen på att skaffa ytterligare grejor till detta så som beergun och kopplingar etc.
Jag har värkt fram en plan...
Säg att jag vill ha en relativt mycket kolsyrad ale (2,8) och vrider upp trycket till 1,1 bar och ställer rubbet i mitt 5-gradiga kylskåp i någon vecka (några veckor? Någon dag?? Skakas??? Hjälp!!). När fatet är komsyrat sänker jag tempen till 0 grader innan jag påbörjar flasktappningen. Kolsyretrycket bör då minska och risken för skum bör minimeras.
Flasktappningen ska då ske medelst min befintliga utrustning vilket innebär att jag monterar en ny gummipropp på fatet, trycker fast flaskfyllaren (sådant där vanligt plaströr med ventil i botten) i proppen och vänder hela kalaset uppochner. Sedan låter jag gravitationen göra sitt jobb och så fyller jag bara flaskorna, kapsylerar, öppnar flaskorna igen och dricker.
Jag vet, det låter vattentätt detta men det kan ju vara någon faktor jag missat...
Någon som har värdefull information, kunskap och erfarenhet?
/// M