Flaskfylla från partyfat

Har en fundering som någon kunnig i ämnet gärna får ge feedback på.

Har planer på att införskaffa lite prylar så som regulator, specialplugg mm till mina partyfat och tvångskolsyra i dem mha sodastreamtub. Jag har dock tänkt att fylla flaskor från några av faten men är inte jättesugen på att skaffa ytterligare grejor till detta så som beergun och kopplingar etc.

Jag har värkt fram en plan...

Säg att jag vill ha en relativt mycket kolsyrad ale (2,8) och vrider upp trycket till 1,1 bar och ställer rubbet i mitt 5-gradiga kylskåp i någon vecka (några veckor? Någon dag?? Skakas??? Hjälp!!). När fatet är komsyrat sänker jag tempen till 0 grader innan jag påbörjar flasktappningen. Kolsyretrycket bör då minska och risken för skum bör minimeras.
Flasktappningen ska då ske medelst min befintliga utrustning vilket innebär att jag monterar en ny gummipropp på fatet, trycker fast flaskfyllaren (sådant där vanligt plaströr med ventil i botten) i proppen och vänder hela kalaset uppochner. Sedan låter jag gravitationen göra sitt jobb och så fyller jag bara flaskorna, kapsylerar, öppnar  flaskorna igen och dricker.

Jag vet, det låter vattentätt detta men det kan ju vara någon faktor jag missat... wink Någon som har värdefull information, kunskap och erfarenhet?

/// M

"Trying is the first step toward failure."

2 Senast ändrad av scaryeyes (2015-07-30 00:15:01)

Sv: Flaskfylla från partyfat

Bör funka någurlunda om man har bottenventil i fatet. Annars kan det bli svårt stt tömma det. Hade det funnits klockrena genvägar, hade alla utnyttjat dom. Ventilen i botten av dom rören är åxå mycket ogynsamma vad käller kolfioxid i lösning.
Alla strypningar i flöde ger ett högre tryck igenom och orsakar att gas går ur lösning=skum. Finns bättre lösningar billigt. Som ful-fyllaren. Picnic kran med ölslang och silikonkork. Men då måste man ha tappkonverterat femlitersfaten med kolsyra in. Men det var väl klart?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Tänkte inte på det...
Vakuumet som blir när jag tömmer fatetblir ju inget bra. Isf får jag tappa några flaskor, vända tillbaka fatet och släppa in luft och sedan fylla igen. Nä, inge bra. Sen har du säkert slldeles rätt i att fyllningsröret kommer skumma upp ölen.

Men "fulfylla"?? Det lät intressant! Har en party star kran. Kan jag klämma på en ölslang på den då och tappa via den? Vart ska siliconkorken sitta? Och vad menas med att tappkonvertera ett fat?

/// M

Ok, proppen är till för att skapa ett mottryck i flaskan såklart.
https://m.youtube.com/watch?v=4pWISuhSC7s

Ska prova detta tror jag. I filmen skummade det lite mer än vad jag hade önskat men om man kyler ölen till 0 grader eller tom någon minusgrad så kanske det fungerar bättre.

/// M

5 Senast ändrad av MadManMacho (2015-08-09 20:48:07)

Ok, nu har jag tappat ölen på fat och behöver er hjälp med kolsyresättningen.
Jag vill ha relativt mycket kolsyra i min rågöl så jag har kollat i en kolsyretabell och sett att om jag vill ha 3.0 volymer kolsyra i så ska jag ställa trycket på 1.0 om fatet står i 1 grad. Ok?

Hur vet jag när det är klart?

En sak till, är det ok att låta sodastreamtuben stå i kylskåpet den också?

/// M

Någon som har kollen?

/// M

Rätt uppfattat.
Har du sodastreamflaskan inkopplad hela tiden vet du inte när ölen är mättad. Då får du gå på känsla och erfarenhet, men det är svårt med erfarenhet första gången wink
Men har du möjlighet att trycka i 1,5-2bar i fatet och kan stänga SSflaskan kommer du att se hur trycket sjunker efter ett tag. Pytsa i mer tryck och stäng SSflaskan igen. När trycket är 1bar utan att SSflaskan hjälper till har du 3.0 volym kolsyra i ölen.

Har du SSflaskan i kylen blir trycket lite sämre i flaskan bara, annars händer det inget med kolsyran.

Många tack!
Klurade faktiskt ut den delen till slut! smile Fatet har stått under 1 bars tryck ett dygn ungefär men nu har jag börjat pytsa i lite mer och sedan stänga gasen. Känns lite tryggare också ifall det skulle läcka i någon koppling. Tråkigt att tömma flaskan liksom.

När det väl är klart ska jag försöka fulfylla med min hembyggda fulfyllare. Eller snart hembyggda iaf. smile
Tänkte köra med syteåd först men då jag har en party star så är den för liten i dia. Funderar på om jag ska ta en stump silikonslang (innerdia 9mm) och trä på kranen och sedan sätta typ 5m PE-slang (9,5mm i ytterdia) den stumpen. I andra ändan av PE-slangen skarvar jag sedan igen med silikonslangen till ett snedkapat plaströr från en flaskfyllare som går genom en silikonpropp som har 9mm hål samt ett extra 2mm luftningshål. Vad tror vi om denna setup:en?

/// M