Sv: Brewster

Har ännu en gång kört med mäskningen med mer vatten än tidigare och IKEAS stänkskydd har inte gett en enda antydan till att sätta igen...

Dels såg jag till att lakvattnet hade en jämn hastighet och delas att lakbädden aldrig gick torr, utan fyllde på med vatten på direkten.
Kan ju ha hjälpt till att inte sätta igen det oxo... kanske...

Det är nog det som är nyckeln till IKEA stänkskyddet, inte för lågt förhållande mellan vatten och maltmängd.
Hur gör ni andra, där IKEA stänkskyddet sätter igen?

Sv: Brewster

Jag har en Brewster NG och har inte riktigt begripit mig på termostaten?  Om aktuell temperatur är högre än den önskade, t.ex. om man kokat upp vatten för att rengöra innan bryggning och sedan vill få vattnet att svalna till inmäskningstemp, så fortsätter värmningen okontrollerat fastän man ändrat måltemperatur.
Och när jag bryggde häromdagen larmade Brewstern fint när t.ex. utmäskningstemperaturen stigit till 78 gr, men sedan fortsatte ändå värmningslampan att lysa och det blev varmare och varmare.  Det märkliga är att ibland verkar det som att den håller temperaturen som den ska och jag vet inte vad jag gör olika.

Är det någon som upplever något liknande med sin Brewster?

"Av alla misslyckander är den här den besvikaste."
                  /Kung Julian

Sv: Brewster

Mazze: Verkar framför allt vara krossningsgraden av malten som orsakar igensättning av IKEA-silen. Har gjort tester med olika vatten/malt-ratio men det är inte det som är problemet utan mängden mjöl i malten. Det är heller inte under lakningen som problem uppstår utan inträffar i regel tidigt under mäskningsfasen (i alla fall för mig). Om den inte sätter igen under mäskningen så har lakningen också fungerat smärtfritt, men sätter den igen sig under mäskningen så är lakningen mindre kul. Så lycka till alla dem som har en egen maltkross och själva kan ställa in krossningsgraden;-)

Sv: Brewster

Moondog; att det är det fina mjölet som sätter igen silen är ju mycket troligt, dock har jag fått maltmagnus plastsil att sätta igen den med.
Det är så stora hål i det nätet att jag vet att det inte är det fina mjölet som sätter igen.

Eftersom jag trodde att det var det sista mängden malt i den färdigkrossade säcken på 25kg men även på den nya säcken, så börjar tvivla på den teorin att det finast krossade mjölet samlats upp i botten och orsakat mitt första stopp.

Sista gången jag fick stopp, löste jag det med att röra kontinuerligt i mäsken, så fort det vart stopp. Skal prova det igen när det sätter igen nästa gång.

Var på Monks för ett par månader sedan på deras bryggkurs och minns att bryggmästaren pratade om att vi på kursen vart tvungna att hålla malten fuktig hela tiden, en anekdot från honom var att dom hade lämnat malten från lakningen kvar och det hade packats hårt som betong dagen efter.
Så med det i bakhuvudet skapades denna tes:
Rena spekulationer: Däremot så kan ju kanske det fina mjölet skapa en alltför tät massa med malten att det sätter sig ändå (Men då borde ju fler stöta på det problemet oavsett om dom kör med brewster).

Men jakten på igensättningen fortsätter...
Troligtvis blir det väl att krossa sitt eget framöver. = mer prylar att köpa :-)

Det är mycket lösa boliner i den här forskningen :=)
Men hey lite måste man ju ligga och fundera på på nätterna när ungarna har väckt en när dom hostat i sömnen... :-D

Sv: Brewster

Jag har bytt ut IKEA silen mot egen i rostfritt stål med 2 mm hål (från lokala mekniska verkstaden). Fungerar perfekt med kontinuerlig lakning nu men har å andra sidan slängt i lite havreskal för säkerhetsskull. Har däremot haft problem med normal OG men hög FG så jag börjar fundera på tempgivaren i gryta är helt fel.

Sv: Brewster

Stötte också på problem med igensatt sil i början men löste mina problem genom köp av egen kvarn som jag justerat in vid dom senaste bryggningarna så den passar mäskningen men tycker att lakningen går lite för fort asså. Vi snackar ju inte 0,5L/min om vi skall vara ärliga här! Funderar på att flytta över insatsbaljan till en separat hink/gryta/kärl efter mäskning där man kan kontrollera lakningshastigheten å pumpa/hälla/flytta tillbaka vört till koktunnan! Gud vad de lät kompiserat nu när jag skrev det sad
Ni som inte har problem med mäskningen, har ni också problem med lakningen och tvärt om eller hur gör ni?
Anledningen till att jag ser det som ett problem är väl den att jag tycker det är svårt att  komma upp i OG över 1.055 och tror kanske att bla lakningshastigheten är boven i dramat. DVS: laka långsammare för att skölja bättre.

Sv: Brewster

Jag fick också igensatt sil vid mitt första kok, men då hade jag havregryn och hade krossat malten lite för fint. Nu krossar jag lite grövre, och använder havreskal eller kör proteinrast när jag har vetemalt eller havre och har inte haft några fler problem. Tycker det fungerar alldeles utmärkt.

Kan hålla med om att lakningen går lite fort, och det kan bli lite dåligt utbyte ibland, men det är inget större problem. Planerar att koppla en till pump till kastrullen med lakvatten och laka genom fördelarringen.

Exalted Beer / Wreede och Wreede / www.brygglogg.se / swebeer.se

Sv: Brewster

ollej skrev:

Kan hålla med om att lakningen går lite fort, och det kan bli lite dåligt utbyte ibland, men det är inget större problem. Planerar att koppla en till pump till kastrullen med lakvatten och laka genom fördelarringen.

Laka genom fördelarringen? Kan du utveckla den tanken! Vad ser du som fördelarring Olle!

84 Senast ändrad av mazzse (2015-08-16 18:22:01)

Sv: Brewster

Ollej och tm_brewing.
Så här kör jag, med att laka genom fördelarringen.
Har kört så sedan i början på året. mycket smidigt, även om det finns en del förbättringar.
Men att slippa hela "skopa-hett-vatten-momentet-med-barnen-springandes-runt" är ju riktigt skön bara det.
Håller på som bäst och förfinar detta upplägg med lite fast montering på plywoodskiva och fasta vägguttag och strömbrytare samt vred för att styra strömmen till pumpen=lika med justerbar lakhastighet.
En annan stor fördel är mecket med att ha en pump som fastnar pg vörtklegget. Med det här sättet sköljer jag göra rent pumpen, så det är bara att packa ned pumparna i grytan och behöver aldrig rengöra någon pump längre. smile

Pumpar och annat är köpa på ebay och amazon, förutom övr standard ölutrustning köpt på Humle.
Variabel transformator 7-12v fanns i gömmorna hemma.
http://brewery.mazz.se/brew/IMG_0156.JPG

Sv: Brewster

Min Brewsters bryggutrustning är nu uppdaterad med en "controlpanel" för att enkelt kunna bryta o reglera hastigheten på lakflödet.
Kommer att byta ut en del av silikonslangarna mot fler av de slangar som passar i JG kopplingarna, så småningom. För att enkelt kunna styra och reglera flödet.

Nu till en fråga, vad är den minsta mängden färdig vört ni andra med Brewster har kört med?
En del tycker väl att det är en helt obefogad fråga... smile
Men jag undrar för upplägget när man inte har tillräckligt med lediga jäskärl/flaskor att tillgå, så vill man kanske brygga så mycket som möjligt för att fylla på alla flaskor el till jäskärlen (jag kör med 12Liters, för att dom är så mycket enklare att bära ned i källaren än 20-30Liters... smile )

http://brewery.mazz.se/brew/IMG_3862.JPG

Sv: Brewster

Här kommer ett foto på min automatiska lakning från en varmvattenkastrull. Jag styr vattenflödet med en JG-ventil för att det inte ska gå för snabbt istället för att dra ner volten på pumpen.

https://lh3.googleusercontent.com/-hS9zdWlOuKI/VetRgF9WQgI/AAAAAAAAhYY/t1EgvULa7ZY/w1904-h1422-no/IMG_0925.JPG

Nu till en fråga, vad är den minsta mängden färdig vört ni andra med Brewster har kört med?

Jag kör nästan bara 18 liters batch. Har kört 10 liter en gång, men tyckte det blev lite väl lite vatten i maltbädden. Det är ju ganska många liter som ligger under maltsilen.

Exalted Beer / Wreede och Wreede / www.brygglogg.se / swebeer.se

Sv: Brewster

moondog skrev:

Har också varit i kontakt med danskarna som tillverkar Brewster och enligt dom så kommer det senare i vår en ny insatssil med grövre filter.

Är det någon som har köpt en Brewster nyligen som kan bekräfta eller dementera detta? Är det en annan insatssil eller kör de fortfarande med IKEAs?

Sv: Brewster

Är det någon som har erfarenhet av att använda humle i pelletsform i sin brewster. Har inte vågar av rädsla för att humlefiltret skall sätta igen, men den rädslan är kanske obefogad? En annan fråga i anslutning till denna, hur fungerar det med humlekokpåse och humlepellets? Är påsen tillräckligt finmaskig för att inte släppa ut humlen?

Sv: Brewster

Jag har kört med pellets och en viss igensättning blir det, men inte så att det stoppar helt. Du kan minska mängden pellets-smet som kommer i kontakt med filtret genom att röra runt så att du får en "whirlpool" .

Min egen slutsats är efter två bryggningar med pellets är nog att jag går tillbaka och provar med kottar igen nästa gång.

Sv: Brewster

Jag kör nästan bara med pellets. Å andra sidan kan den sätta igen litegrann om jag glömmer whirlpool. Har funderat på att byta ut den lilla bazookan mot något rejälare. Kan nog vara bra att åtminstone ha lite kottar om man ska köra pellets.

Exalted Beer / Wreede och Wreede / www.brygglogg.se / swebeer.se

Sv: Brewster

Hej på er! Började brygga igen häromdagen efter ett längre uppehåll på grund av flytt. Vart då med ens uppmärksammad på att mäskpumpen lägger av efter cirka 15 minuters användning. Tröttsamt. Någon brewsteranvändare kvar här som kan länka till någon bra ersättningspump?

Sv: Brewster

Finns det någon som kan säga vad Brewster Beacon går för?

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.