Bygga egen kylspiral av trädgårdsslang och ståltråd?

Tänkte prova en fuling innan man investerar i en riktig kylspiral.
Det jag hade i tankarna var att köpa en vanlig trädgårdsslang som man gör en spiral av med hjälp av till exempel ståltråd. Den kommer antagligen inte ha lika bra kyleffekt som en i metall, men den kyler nog rätt snabbt ändå, plus att det kostar nog inte mer än en hundring på sin höjd.

Frågan är bara om plasten i slangen eller ståltråden ger ifrån sig något som påverkar smaken negativt på ölen?

Någon som har provat detta?

Sv: Bygga egen kylspiral av trädgårdsslang och ståltråd?

Rent spontant så känns det som att det är en jättedålig idé.

Dels så bör slangen vara livsmedelsklassad och godkänd för de aktuella temperaturerna för att inte släppa ifrån sig varken farliga ämnen eller bismaker. Det finns slangar som påminner om trädgårdsslang som är livsmedelsgodkänd, men mig veterligen så är det insidan på dessa slangar som är godkända, dom är "klädda" med ett livsmedelsgodkänt material invändigt för att kunna transportera livsmedel, men du vill såvitt jag kan förstå ha det tvärtom.

Det enda jag vet som uppfyller kraven är i så fall silikonslang, men ska du köpa tillräcklig mängd för att kunna kyla en batch öl med det så kommer du springa över en hundring ganska kvickt, exempelvis tar Humlegården 69:-/m för slang med ytterdia 14.

Skulle man ändå bestämma sig för att försöka så bör man veta att gummi/plast/silikon är rätt dåliga på att leda värme och används ibland som värmeisolering, vilket gör att du troligen kommer att behöva rätt så stora mängder av det för att få samma kyleffekt som koppar eller rostfritt.

Jag kom förresten att tänka på att du kanske har sett hemmagjorda motströmskylare på nätet och fått idén från det, där använder man ju faktiskt trädgårdsslang.
Skillnaden är att man har en metallspiral (koppar eller rostfritt) som man leder vörten genom, på väg ner i jäshinken eller återcirkulerande, utanpå har man trätt på en trädgårdsslang så att man får en mantel runt spiralen. I denna manteln leder man sen kallvatten i motsatt riktning mot vad vörten flödar, vilket kyler vörten på ett bra sätt, men vörten har aldrig kontakt med trädgårdsslangen.

4 Senast ändrad av svensson.lu (2015-08-05 07:04:48)

Bra du ställer frågan, men jag är också lite skeptisk.
Jag tänker bara på hur mycket min egen trädgårdsslang skummar när man inte använt den på ett tag.
Jag brukar låta den gå någon minut innan jag börjar fylla upp barnpoolen.
Vad det nu är så skulle jag inte vilja ha det i ölen.

Fick idén från en annan hembryggare faktiskt, men han har väl kanske inte haft någon jätteframgång med sitt bryggande tongue
Därav min skepsis, att det inte leder värme lika bra som metall är ju rätt klart. Det var just dock utfällningen som jag var orolig för.
För att svara Svensson, det var aldrig meningen att leda öl genom slangen, utan snarare få den att fungera som en vanlig kylspiral med kallvatten igenom den där den ligger i grytan.

Tror jag lägger idén på hyllan dock, som du säger tandkräm, det här är nog ingen bra lösning.

Tackar för feedbacken!

En billigare enklare variant då om du är sugen att spara pengar är att ställa in kokaren i ett kylskåp med locket på för kylning !

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !