1 Senast ändrad av mrmiyagi (2015-07-31 13:57:37)

Hur man mäter OG

Hej min vänner!

Mitt första inlägg och mitt första försök till att göra en god ALE.

Eftersom att detta är min första bryggning någonsin så skulle jag önska om någon kunde förklara som till en 5-åring. Jag och en vän har tankarna att ha som hobby att brygga lite god öl, eller försök till god öl. Först köpte vi hem en färdig sats där allt var inkluderat, allt som behövs. Men nu till frågan. Om vi vill återanvända jäskärlet samt de andra tillbehöver som är med i kittet vad behöver vi tänka på då?

Malt, maltextrakt, humle och jäst ska inköpas. Men hur vet vi hur mycket jäst vi ska tillsätta om vi köper produkterna för sig? Malten, humlen och maltextrakten har vi lyckats läsa oss till, men jästen? Där mäter man i OG och hur får man ut OG?

Jag har sökt och sökt men inget har riktigt kunnat förklara så att jag förstår, så skulle någon vilja göra ett försök?

Vi tänkte försöka mixtra ihop en egen brygd med några utav dessa komponenter.

Extra Pale Maris Otter Malt (Malt)
ljust torkat maltextrakt (Muntons), pulver, 500 g (Malt
Dry English Ale (White Labs WLP007) (jäst)
Och humle ifrån Nya Zeeland.

Jag är säker på en misslyckad och lustig öl men hela baletten går ut på att experimentera fram något vackert!

Rätta mig gärna om jag har fel, jag är väldig glad vid feedback då detta sidoprojekt kommer att vara igång inom snar framtid

MVH

Sv: Hur man mäter OG

Det här borde förklara det du behöver veta:
http://www.shbf.se/documents/Helmaltsbr … ggverk.pdf

/c

mrmiyagi skrev:

Hej min vänner!

Mitt första inlägg och mitt första försök till att göra en god ALE.

Eftersom att detta är min första bryggning någonsin så skulle jag önska om någon kunde förklara som till en 5-åring. Jag och en vän har tankarna att ha som hobby att brygga lite god öl, eller försök till god öl. Först köpte vi hem en färdig sats där allt var inkluderat, allt som behövs. Men nu till frågan. Om vi vill återanvända jäskärlet samt de andra tillbehöver som är med i kittet vad behöver vi tänka på då?

Malt, maltextrakt, humle och jäst ska inköpas. Men hur vet vi hur mycket jäst vi ska tillsätta om vi köper produkterna för sig? Malten, humlen och maltextrakten har vi lyckats läsa oss till, men jästen? Där mäter man i OG och hur får man ut OG?

Jag har sökt och sökt men inget har riktigt kunnat förklara så att jag förstår, så skulle någon vilja göra ett försök?

Vi tänkte försöka mixtra ihop en egen brygd med några utav dessa komponenter.

Extra Pale Maris Otter Malt (Malt)
ljust torkat maltextrakt (Muntons), pulver, 500 g (Malt
Dry English Ale (White Labs WLP007) (jäst)
Och humle ifrån Nya Zeeland.

Jag är säker på en misslyckad och lustig öl men hela baletten går ut på att experimentera fram något vackert!

Rätta mig gärna om jag har fel, jag är väldig glad vid feedback då detta sidoprojekt kommer att vara igång inom snar framtid

MVH

3 Senast ändrad av mrmiyagi (2015-07-31 19:10:56)

Sv: Hur man mäter OG

Hej C och tack för svaret!

Jag kanske var lite otydlig, men det problem jag har är att jag vill veta vilken OG vörten(?) kommer att ha för att kunna tillsätta rätt mängd jäst till kärlet. Själva processen i sig att brygga har jag youtoubat och läst mig fram!

Här står något om hur man ska räkna ut rätt mängd jäst till ditt öl.

https://otterbo.wordpress.com/pitchingrates/  <---

"För enkelhetens skulle så använder vi en fantasiöl som har ett OG på 1.050 för att visa hur vi räknar ut detta. Först så behöver vi räkna ut hur många plato det innebär. Då gör vi såhär:

260/1.050 = 247.6
Sedan
260-247.6 = 12.4"

Så det är egentligen det problemet att jag vill veta vilken OG mitt öl kommer att ligga på som understruket någon rad upp.

Behövs en hydrometer?

4 Senast ändrad av TobiasKuru (2015-07-31 21:43:08)

Sv: Hur man mäter OG

mrmiyagi :

svaret på din fråga : JA du behöver en hydrometer den är billig och prisvärd, köp ett labb rör samtidigt så blir det enklare !

För att kunna mäta värdet så behövs verktygen en hydrometer mäter av OG / SG / FG m.m med.
Sen kommer dina bryggningar aldrig bli 100% indentiska med recepten eller receptet du gör från gång till gång det kommer alltid skilja sig lite !
Det är tjusningen !

Läs min strapats resa i denna länk inget blir som man tror !

http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=8073

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

Sv: Hur man mäter OG

Hej,

Jag tror att din fråga egentligen rör hur du räknar ut ett beräknat starkaste värde som dina ingredienser kan ge. Det finns en mängd sätt, enklast är att ta ned valfritt program (BeerSmith kör jag med) och lägga in receptet där. Den kommer att fråga om effektivitet/utbyte och ett rimligt antagande är 65-70 %. Då får du också ditt beräknade OG (detta kan sedan kontrolleras IRL med en hydrometer eller refraktometer för att se om effektiviteten/utbytet verkligen var det antagna).

Med det kan du självfallet räkna ut hur mycket jäst som behövs, MEN det är för stunden rätt oviktigt för er som nya bryggare. Har du ett pack WLP007 så är det bara att pytsa i det. Det finns en mängd andra källor just nu som kan/kommer ge fel än ideal jästmängd, så jag rekommenderar att du inte krånglar med det i onödan. Framöver är det självfallet viktigt och något som lyfter ett bra öl till ett bättre. Det gör dock inte ett dåligt öl till ett bra, vilket jag tycker att ni ska koncentrera er först på.

Sv: Hur man mäter OG

Hej Bo!

Jag uppskattar ditt svar jätte mycket och tack för att du tog dig tid för ett utförligt inlägg! Jag har gått och varit orolig att vi kommer stå dag 1 med grejerna som fån och inte kunna brygga pga vi inte kan läsa oss till rätt jäsmängd!

MvH

Sv: Hur man mäter OG

Om du gör en någotsånär "normalstark" ale så räcker ett paket jäst från Wyeast eller White Labs. De är dimensionerade efter det.