Hur mycket aktiv jäst finns i själva krausen?

Funderar lite på detta för jag lyckades få skummet att mer eller mindre spruta ur jäsröret och fyllde hela locket på jäshinken med en simmig sörja. Finns det nog med jäst kvar i ölen för att jäsa ut den helt är det jag sitter och funderar på nu....

/// M

"Trying is the first step toward failure."

2 Senast ändrad av Bo (2015-07-31 10:09:06)

Sv: Hur mycket aktiv jäst finns i själva krausen?

Ja (delvis baserat på anekdotiska upplevelser, delvis på det faktum att jästen reproducera sig väl innan krausen och således är relativt jämt fördelat på alla nivåer i jäskärlet)

3 Senast ändrad av Lindh (2015-07-30 07:35:55)

Sv: Hur mycket aktiv jäst finns i själva krausen?

Det finns många äldre bryggerier som plockar bort att kreusen under den mest aktiva jäsnigen för att spara jästen därifrån. Det finns gott om jäst kvar i vätskan under skummet. Jag har bilder på min blogg från när jag skördat jäst ur jäshink på det sättet: http://www.lindhcraftbeer.com/2014/08/spara-jast/

Sv: Hur mycket aktiv jäst finns i själva krausen?

Ok, tack för era svar!
Ska ta ett sg idag och se hur det går. Har ruskat hinken när skummet lagt sig och höjde tempen någon grad ifall ifall. Sen har jag en slatt US05 att pudra i om det stannar av. Borde väl inte vara några problem att tillsätta den? Har jäst med Kölsch 2565.

/// M

"Trying is the first step toward failure."

Sv: Hur mycket aktiv jäst finns i själva krausen?

Du kommer inte behöva tillsätta den (eller rättare sagt - inte pga att krausen sprutat ut). Även om den inte nått beräknat FG skulle jag således hellre avvakta ett tag till än att pytsa i mer jäst. Däremot inget bekymmer med US05 för det fall du måste köra i det.