Hela jäsningen på fat?

Latmasken vägrar krypa ur mig.
Kommer nog snart skaffa mig fat för att slippa bottensats i flaskorna och har funderat ett tag
på om det blir dålig smak av att låta ölen jäsa i fatet från början till slut. Med vattenlås i början,
och efter kallkrash täppa till fatet, kolsyra och mottrycksfylla på flaska. Jäser efter Brulosophys
jässchema och tänker att bottensatsen i flaskan gör ju ingen större skillnad, som jag märkt, på
6mån eller så, och här handlar det om ca 2 veckor.

Målet är mindre hantering och minde disk, även om en jäshink troligtvis är mer lättdiskad än ett fat.
Ett kortare stigarrör går det åt också.

Sv: Hela jäsningen på fat?

Visst kan du göra det, du kan även jäsa under tryck om du köper lite prylar till. Spunding valve tror jag det heter.
Jag brygger själv enligt 3-veckorsmetoden, nu har det blivit 4-5 veckors istället men har gjort det i lite mer än ett år nu och är mycket nöjd. Ska du lyxa till det köper du 2 fat. När de 3 veckorna har gått, trycker du över ölen till det andra fatet som du preparerat med gelatin eller isinglass, kallkraschar och har ett kristallklart, kolsyrat öl efter ytterligare en vecka! Du tvångskolsyrar ju samtidigt som du kallkraschar. Nu har du ett grönt öl om du brygger lager som behöver lagras någon vecka till men brygger du ale så är det nog klart.

Sen brygger du igen och fyller upp första fatet så du inte blir utan öl wink
Skulle konsumtionen vara låg ett tag skadas inte ölen av att vara i fat nr2 en längre tid.
Jag brygger ungefär var annan till var tredje helg, när ölen har kallkraschats mottrycksfyller jag till flaska, diskar fatet, brygger och fyller upp en ny omgång öl. Men då behövs det 3 fat, vilket jag tursamt har.