1 Senast ändrad av tandkramstub (2015-07-21 12:26:24)

Klon av Kalasjulöl från Nils Oscar

Är det någon som sitter på ett recept liknandes Kalasjulölen (art. 11300) från Nils Oscar. Jag har skitdålig koll på den här typen av öl, så jag vågar mig inte på att skapa ett själv, jag vet inte ens vad jag ska kalla öltypen.
Det måste inte vara en klon rakt av, något i samma stil skulle funka, men gärna så nära som möjligt.

Så här står det på deras hemsida:
"Flera sorters mörk malt samt humlesorterna Cascade, Fuggles och Saaz ger färg, fyllighet och mustig arom."
"Nils Oscar Kalasjulöl™ har tydligare rostad karaktär och mörkare färg än vår traditionella Kalasöl – det där ölet med den blå etiketten."
"Stamvörtstyrka 12,7 Plato"

Jag har dragit ett mail till dom där jag efterfrågar recept eller tips, får se om dom svarar, men dom är ganska så sparsmakade med information på sin hemsida i övrigt.

Edit: Fick svar från Jonas Kandefelt VD, efter typ 3 minuter, att deras bryggmästare Patrik kontaktar mig efter semestern. Grymt bra service så långt!

Sv: Klon av Kalasjulöl från Nils Oscar

Jag är också väldigt intresserad av det receptet.
Dela gärna med dig om de tillåter det.

3 Senast ändrad av Calle (2015-08-26 10:19:09)

Har för mig att prototypen till Kalasölet var Horst Fritzes Festbier som fick brons på SM i Hultsfred någon gång i forntiden. Receptet finns inte i receptdatabasen men publicerades i Hembryggaren tillsammans med alla andra medaljrecept detta år. Så det är bara att rota fram rätt år och rätt nummer av medlemstidningen... :-)

Om någon fick ett svar är jag tacksam om även jag kan få ta del av det.....

Frågvis nybörjare

5 Senast ändrad av tandkramstub (2015-10-15 12:02:32)

Uppdatering:
För cirka 4-6 veckor sedan så hade jag fortfarande inte hört något från Nils Oscars bryggare, så jag drog ett mail direkt till honom och frågade igen, men jag har fortfarande inte fått något svar tyvärr.

Drog ihop ett eget recept istället, har ingen aning om det ens blir i närheten, men ett öl drickbart till julmaten ska det nog bli i alla fall.

1.40 kg Munich Malt (17.7 EBC) Grain 1 30.1 %
1.40 kg Pilsner (2 Row) Ger (3.9 EBC) Grain 2 30.1 %
1.40 kg Vienna Malt (6.9 EBC) Grain 3 30.1 %

0.15 kg Caramel/Crystal Malt - 10L (19.7 EBC) Grain 4 3.2 %
0.15 kg Caramel/Crystal Malt - 30L (59.1 EBC) Grain 5 3.2 %
0.15 kg Chocolate Malt (886.5 EBC) Grain 6 3.2 %

10.00 g Chinook [13.00 %] - Boil 60.0 min Hop 7 17.8 IBUs
25.00 g Saaz [3.75 %] - Boil 30.0 min Hop 8 9.9 IBUs
10.00 g Saaz [3.75 %] - Boil 10.0 min Hop 9 1.9 IBUs

2.0 pkg Bohemian Lager Yeast (Mangrove Jack's #M84) Yeast 10 -

edit: OG 1054, FG 1013, ABV 5,4, IBU 30, EBC 38

Spännande, jag ska nog gå på något liknande. Var får du tag på Mangrove Jacks jäst?

Frågvis nybörjare

Har för mig att jag har sett den här på humlegården innan, men nu hittade jag den inte, blir nog Mamgroves workhorse istället.

tandkramstub skrev:

Har för mig att jag har sett den här på humlegården innan, men nu hittade jag den inte, blir nog Mamgroves workhorse istället.

Vi har all jäst från Mangrove Jack's.

Se där ja, visste väl att jag hade sett den smile

Tack för uppdateringen!
Vad har du för batch size på receptet?

19 liter tror jag, men kolla på procenten på malten och IBU'n på humlen för säkerhets skull.