Öka Kalciumnivån utan att höja något annat?

Hej, ska brygga en pilsner/lager av något slag, vill endast att Kalcium skall vara minst 50 eller lite mer, men resten av salterna skall vara som de är, så låga som möjligt dvs. Vad kan jag tillsätta utan att höja något annat?

Tacksam för svar

Sv: Öka Kalciumnivån utan att höja något annat?

Kort svar: Går inte, fria joner finns inte (naturligt och/eller att köpa). Du får dessvärre räkna på någon av salterna som finns eller strunta i tillsatserna.

Ajdå, skulle vilja att mitt vatten hade lägre antal av alla salter och bara kunna öka kalcium till minst 50, nu kommer jag antingen behöva höja kalcium och klorid, eller kalcium och sulfat. Till en pilsner eller lager, vilket är bäst att höja i så fall? Kalcium och klorid eller Kalcium och sulfat?

Det råder lite delade meningar om det. Ska man tro senaste "trenden" är det förhållandet mellan Cl och SO4 som avgör balansen mellan ett malt- och humlefokuserat öl (eg kanske snarare malt- vs. humlelämpligt öl). Om ration är cirka 1:1 är det en bra balans, mer Cl för malt och omvänt mer SO4 för humle.

Jag hade därmed valt att öka genom CaCl, men du kan lika väl välja att öka med lika mycket av båda eller enbart med CaSO4 beroende på vad du vill ha ut av din pilsner/lager.

Det är inga problem att komma upp i 50 ppm kalcium utan att effekten av övriga joner märks påtagligt. Vill du ha en så neutral effekt som möjligt är väl 50/50 av kalciumsulfat och -klorid lämpligt.

Personligen tycker jag mitt eget vatten med 20 ppm kalcium fungerar alldeles utmärkt att brygga i, och tillsätter i första hand salter för att få olika smakmässiga effekter.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/