Thermoprobe k-type

är det ok att förlänga kabeln tillen thermoprobe k-type? Tex genom löda/krympslang eller sockerbit. Alltså blir värdena fel?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Thermoprobe k-type

Alltså tex kabel till befintlig givare för STC 1000

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Jag har tänkt samma tanke. Är på landet nu ett par veckor, så jag kan inte prova. Ett enkelt test skulle ju dock vara att köra den genom en sockerbit och in i STC 1000 (om du nu har en sådan) Det skadar ju inte proben eftersom i vart fall den till STC:n redan är "ren" i ena änden. Testet går ju lätt genom att läsa rumstempen direktkopplad i STC kontra genom förlängning via sockerbiten och ev. fel borde ju märkas redan där.

Värdet baseras ju på den extremt låga spänning som skapas mellan olika metaller. För K-givare är metallerna/legeringarna Chromel och Alumel. Så länge förlängningskabeln och alla skruvar och hylsor som ligger i serie är av samma material är det lugnt, men annars riskerar du avvikelser. Troligen är avvikelserna små, men jag skulle aldrig helt lita på de värden jag får ut.

Relax, don't worry... Have a homebrew!

5 Senast ändrad av svensson.lu (2015-07-13 07:44:13)

Tror inte det är typ K utan har för mig att det en NTC givare, dvs resistansen är temperaturberoende.
Så då ska det inte vara några problem.

Helt rätt! Det ÄR NTC! Läste nu på produktbladet. Har läst annons på ebay för länge sen att det var K-typ så jag trodde på det. Men då är det alltså helt lungt! Kommer bli några fler såna med tiden och kablarna är ju korta. Ska möblera om i brygghuset vad det lider...