Humle. Kottar eller pellets, hur ska man tolka recepten?

Hej!

Har en fråga ang. de recepten man läser lite här och var. Vid koket står humlemängden angett i gram och vid vilken tid i koket man ska tillsätta, men gäller samma vikt för pellets som kottar?

Tack på förhand!

Sv: Humle. Kottar eller pellets, hur ska man tolka recepten?

Det är samma mängd humle hur än man gör, visst den ända skillnaden är att pellets är i pulver form har mer kontakt med vörten så det går kan gå fortare att få ut den bitterhet man vill ha, men skillnaden är inte så stor 10% tror jag de var, jag brukar int bry mig, själv har jag då int märkt något speciellt stor skillnad på kottar och pellets

Finns massor av program som kan kalkylera IBU bitterheten, om man vill vara så extremt exakt.

Sv: Humle. Kottar eller pellets, hur ska man tolka recepten?

Tack för det snabba svaret!!!

Sv: Humle. Kottar eller pellets, hur ska man tolka recepten?

Nja, vill inte hålla med om att det inte spelar någon roll.
Som tumregel kan man räkna att med pellets får man ut c:a 20% mer beska än med kottar.
Om det i receptet inte står IBU utan bara en viss humlemängd utan angiven form (pellets/kottar) så kan det bli "fel".

Sv: Humle. Kottar eller pellets, hur ska man tolka recepten?

Även om det skulle vara 20% så på en öl med 20ibu blir det 24ibu tror knappast någon kan känna skillnaden där. Beror lite på hur mycket Alpha acid som humlen har, mer värt att hålla koll på det.

Sv: Humle. Kottar eller pellets, hur ska man tolka recepten?

Jag brukar tolka recept som följande:

För bittergiva läser jag IBU. Alltså allt innan ca 20 min matchar jag genom IBU.
För de humlegivor som kommer efter, närmare 15 minuter och senare, kollar jag på mängd.

Anledningen till detta är att (oftast) är bittergivan angiven just för beska och de senare humlegivorna till för smak/arom. Där har mängden större påverkan än AA%.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Sv: Humle. Kottar eller pellets, hur ska man tolka recepten?

Mjödner skrev:

Även om det skulle vara 20% så på en öl med 20ibu blir det 24ibu tror knappast någon kan känna skillnaden där. Beror lite på hur mycket Alpha acid som humlen har, mer värt att hålla koll på det.

Det är klart märkbart och ger en tydlig skillnad på resultatet.
Pellets ger högre utbyte oavsett hur mycket alfasyra humlen har, dvs om humlet i form av pellets har samma alfasyra som humlet i form av kottar.

Sv: Humle. Kottar eller pellets, hur ska man tolka recepten?

Kenneth skrev:
Mjödner skrev:

Även om det skulle vara 20% så på en öl med 20ibu blir det 24ibu tror knappast någon kan känna skillnaden där. Beror lite på hur mycket Alpha acid som humlen har, mer värt att hålla koll på det.

Det är klart märkbart och ger en tydlig skillnad på resultatet.
Pellets ger högre utbyte oavsett hur mycket alfasyra humlen har, dvs om humlet i form av pellets har samma alfasyra som humlet i form av kottar.

Tycker inte det, 99% av de som dricker öl kommer inte märka någon skillnad människans smaksinne har svårt att känna skillnad på bitterhet när det det bara är 10-20% om det varit 50% så hade det varit skillnad men det är det inte. Det jag menade med Alfasyran är just det, är viktigare att hålla koll på den om man byter ut kottar mot pellets och så vidare.