Barley wine, för hög jästemp
Nu blir det premiär på forumet, men jag har ett 30-tal helmaltsbryggningar bakom mig.
I söndags bryggde jag en barley wine, en riktigt lyckad bryggning där jag var nöjd med samtliga delar. Volym, OG och färg såg riktigt bra ut.
Jag pitchade en rejäl mängd Nottingham jäst från en jästkaka efter en ESB och ställde in hinken i jäskylen. Dock så satt tempgivaren kvar på en hink session IPA som står på torrhumling. Måndag morgon var jäsningen igång ordentligt men måndag kväll, 21 timmar efter pitch, tittade jag till jäshinken och till min förskräckelse såg jag att temperaturen (påklistrad termometer) i hinken var uppe i 28 grader. Raskt flyttade jag ut IPAn och satte tempgivaren på barley wine-hinken.
Nu är jag förstås orolig för att jag har förstört ölet, vilket tyvärr verkar genomgående för mina barley wine bryggningar. Det här är tredje gången med två dåliga resultat på meritlistan.
Finns det något sätt att minska effekten av den för höga jästemperaturen under det första dygnet eller är estrar/fenoler/höga alkoholer där för att stanna?