Besk öl

Hej
Hade inte tillgång till en kylspiral och tänkte inte mig för utan lät ölen svalna i rumstemperatur den första timmen innan det slog mig att smakhumlem kommer att tillföra beska pga värmen. Går det att justera i efterhand?
Står på jäsning en vecka till sedan dags för flasktappningen. Hoppas på förslag.

Sv: Besk öl

Det går att justera om du brygger en till likadan öl som inte är besk och blandar de båda.
Annars är det svårt.
Lång lagring kommer att dämpa beskan men det kanske du inte vill.

Eftersom hembryggare ofta överskattar sina BU-värden finns det ingen anledning att oroa sig innan du tagit första klunken. I teorin stiger beskan i varm vört men i realiteten är det oklart hur mycket.
Så avvakta och se.
RDWHAHB smile

http://www.olprovningar.se/

Exakt RDWHAHB : Relax, don't worry, have a home brew.

Ta de lugnt och vänta till ölen är färdig, jag kyler aldrig, dock brukar jag föra över ölen till tunnan inom 10-20 min, brukar int bry mig så mycket, slänger ner jästblandningen dagen efter på morgonen. Ölen smakar alltid underbart.

Kan ju vara värt ett experiment här så vet du hur det påverkar din öl, gör som du brukar vänta till färdigjäst och sätt den på fat eller flaska vad du nu gör vänta 3 veckor kyl 1 vecka sedan smaka av.
Hade en öl själv som var sjukt bitter vecka 2 i flaska sedan vecka 4 så var den perfekt.

Skönt att höra. Då är det bara att gå i väntans tider och planera nästa omgång.

Skönt att höra. Då är det bara att gå i väntans tider och planera nästa omgång.