Svagdricksflaskor

Är det någon som har någon erfarenhet om att kolsyrejäsa i gamla 2 liter svagdrickflaskor med bygelkork. Håller glaset, läcker kolsyran ut?

Sv: Svagdricksflaskor

Om bygeln är en riktig patentbygel i full funktion så är den konstruerad så att den släpper ut gas vid ett visst tryck (spännet har en fjädrande böjning som reglerar detta). Exakt vid vilket tryck den släpper ut beror lite på konstruktion, ålder och skick. Flaskorna säkrades på detta sätt då svagdricka vanligen efterjäste svagt efter leverans. Prova att bända och dra i bygeln när den är stängd så märker man att den fjädrar svagt (millimeter).
Generellt är det mottryck bygeln är spänd för högst för små flaskor och extremt lågt för stora 10-liters (antagligen av säkerhetsskäl). I princip alla gamla flaskor är tänkta för underjäst svagdricka förvarad svalt, så mottrycket den släpper vid är vanligen mycket lågt. Försöker man efterjäsa rumsvarmt (tex pale ale eller annan överjäst öl) så blir kolsyrenivån ofta mycket låg eftersom mottrycket är lite för lågt för så hög temperatur (kan bli okej i vissa 2-liters men riktigt platt i 5-liters). De flesta överjäster (inkl US-05 och liknande) klarar dock bra att efterjäsa vid 13-15 grader, och man får då ungefär kolsyra som en "real ale" eller ibland mer.  Se till att byta till en ny packning om det inte redan är gjort, originalgummit har nästan alltid knappt synliga sprickor som släpper ut all gasen istället. Tänk också på att gasen snabbt kommer gå ur om flaskan förvaras varmt igen eller blir skakad/skvalpad eftersom trycket då snabbt stiger och släpps ut. Extra dumt blir det om flaskan ligger ner i en väska eller så, då det såklart blir öl som rinner ut istället  (säger jag vis av erfarenhet/dumhet..)
Jag har även provat nytillverkade 2-liters (sålda med lageröl i) från tyskland och tjeckien med byggelkork. Dessa håller dock ett betydligt högre mottryck och fungerar ungefär som 33/50cl bygelflaskor (typ Flensburger). Dessa kan antagligen bygga upp ett mer farligt högt tryck om de snejäser i flaskan.

/CalleT

Sv: Svagdricksflaskor

Jag har bytet packningen, och den nuvarande är något tjockare. Håller glaset i 2 liters svagdricksflaskan motsvarande en vanlig 33 cl ölflaska vid efterjäsning. Jag blev serverad ur en 2 liters svagdricksflaska under Julmarknaden på Skansen. Ölet som serverades skummade friskt. Jag vet naturligvis inte om den var efterjäst på flaska eller bara tappad på flaskan