Tips på ingredienser

Hej!

Fick nyligen ett ölbryggningskit från Lilla Köksbryggeriets första serie. Det har aldrig använts utan stått i en källare i 3 år.
Ingredienserna har bäst-före-datum 2014 och vakuum-förseglingen verkar ha släppt. Jag är inte sugen på att prova göra en brygd på dessa då chansen att det misslyckas känns för stor.

Har ni tips på ingredienser som motsvarar deras receptsats IPAHHH!?

Istället för att köpa ett nytt recept från dem tänkte jag att det kanske blir billigare att köpa råvaror härifrån. Har ändå tänkt köpa till ett extra jäskärl och lite annat.

Jag har inte bryggt innan men det vore verkligen kul att komma igång. Instruktionerna jag har känns ganska stabila så jag ser fram emot att göra ett försök.

Tack på förhand!

2 Senast ändrad av Bo (2015-05-21 19:17:47)

Sv: Tips på ingredienser

Kul att du känner dig laddad. Ingridienserna står faktiskt på sidan du länkade till. Det är pale ale malt och lite havre (det sista kan du båda ha och vara utan) samt humle Citra (och det finns massor av motsvarigheter). Mitt tips är att du läser på om grundläggande bryggning och sparkar igång sedan. Då är det en jätteenkel sak att köra med ett recept liknande det du länkade till.

Tack för svar! Haha nu ser jag med att står på sidan.
Har hittat en bok om ölbryggning på lokala biblioteket så det blir en sväng dit imorgon.

En fråga till: funkar en vanlig sil till lakningen eller är en saftsil att rekommendera?

4 Senast ändrad av Bo (2015-05-21 19:16:42)

Bra, internet är din vän i övrigt om boken inte räcker till. Tänk på att mycket har skett med hembryggning de senaste åren och att, även om grunderna naturligtvis är de samma de senaste 4 k åren, så blir kunskap även i denna hobby snabbt lite gammal. Boken bör således vara från 2000-talet idealt.

Sista frågan är egentligen som att svara på hur långt ett snöre är. Ja, blir svaret men det beror helt på hur du gör.

Nu har första brygden tappats upp på jäsning. Processen gick ganska smärtfritt utan några större incidenter. Jag och min sambo följde Lilla Köksbryggeriets instruktioner men använde 500 g malt till lakningen istället för deras 200 g. Läste en annan tråd där någon gjort en egen variant på deras metod och använde den mängden.
Vi köpte ingredienser för fler satser och ett extra jäskärl så vi ska snart dra igång ännu ett kok nu när man fått lite feeling för det. Denna sats kommer nog att bli lite större dessutom då vi har råvaror för mer 4 liter.
Den stora missen vi tror kan inverka negativt på resultatet är silningen till jäskärlet. Vi använde en vanlig sil men fick med en del humle och bös från vörten. Vi funderar på att lägga en silduk i en tratt vid nästa försök, eller är det bättre att lägga humlen i en påse från början? Vi använder pellets.

Silning är inget problem ni måste bry er om. I de volymerna när ni enkelt kan hålla och hälla från grytan är det bara att dekantera ned i jäskärlet. Därtill har det ingen negativ påverkan på den färdiga ölen om humle mm. kommer med (vissa, ink. jag, skulle nog säga att det till och med är bättre för slutprodukten).

7 Senast ändrad av fallet (2015-06-17 16:52:47)

En update: Har buteljerat första brygden på flaska nu. Det doftade riktigt gott ur järskärlet, en härlig frisk humledoft. Vätskan var ganska klar så det har nog klarat sig från infektioner än så länge. Om en vecka har det lagrats i 2 veckor så då ska jag öppna en testflaska jag gjorde. Jäsningen skedde vid 18 grader i källare och samma för lagringen. Tror ni att det är för kallt för jästen? Har läst att man kan ställa det på ett varmare ställe om det är dåligt med kolsyra.

Har även påbörjat en ny bryggning med Nelson Sauvin. Gjorde en delmäskning enligt köksbryggeriet med 1 kg malt till 2,6 liter vatten. Körde i 1 kila DME och fyllde på vatten så det blev 8,5 liter.
Kokningen gjorde jag enligt recept ur Hughes bok, med 70 minuters koktid med ca 26 g humle i omgångar. Det samlades väldigt mycket bös runt kanten och på locket. Borde jag ha skyfflat ner detta i koket under tiden?

http://i.imgur.com/gNBOOj6.jpg

Har även skaffat en hydrometer så jag mätte vörtstyrkan efter nedkylning till 20 grader. Om jag fattat det rätt är alltså OG 1.091 här? Målet var runt 1.050 så kommer detta bli en jättestark och söt öl nu?
Smakade på provet och det var ganska gott. Sött men med tydlig beska.

http://i.imgur.com/rWEJGZW.jpg

hoppsan...haha... det blir som o dricka vin i procent..nästan...får du FG på 1.010 blir det 10,6%
hade du gjord denna sats några veckor tidigare så hade du haft en riktigt glad midsommar!!
..men glad midsommar ändå!

Oj herregud, hoppas det inte riktigt blir så mycket krut i den. Det blir alltså antingen en jättestark eller en supersliskig öl? smile
Det puttrar på ordentligt i kärlet nu iaf, jästen har väl lite att jobba med..

Trevlig dricka kan det bli ....
http://asterixonline.info/wp-content/uploads/characters/romans/Romeomontaigus.jpg

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

Har nu mätt den senaste brygden:
OG: 1.091
FG: 1.020
Beräknad alkohol: 9.3%

Blir nog festligt. Smakade nästan vin.

Låt stå,  kommer smaka grymt om ett par månader..  Njut med lite charkuterier..

Retsticka men ingen taskvört!