Bitterhumlens varianter

Jag finner mig ofta konfunderad kring huruvida valet av bitterhumle spelar någon roll eller ej.
I litteratur kan man ibland läsa att all humlekaraktär försvinner efter 60min kok, men i många stilbeskrivningar och receptförslag kan man ofta läsa om specifika humlekottar som bitterhumle.

Spelar valet av humle någon större roll för smak/arom, eller bidrar det bara till bitterhet?
Är val av låg-alfasyror-humle (t ex EKG, ädelhumle) som bitterhumle enbart någon kvarhängande tradition från förr?
Om det kvittar vore det väl smartast att alltid ta hög-alfa-humle som bitterhumle?

/Tannamagarn

Sv: Bitterhumlens varianter

Jag tycker (inbillar mig?) att det är skillnad mellan olika bitterhumlor.
De senaste koken har jag använt mig av Magnum och den upplever jag som en ganska neutral bitterhumla.
Ska bli intressant att se vad mer rutinerade bryggare har för åsikt.

Finns en mycket bra pod om detta på Beersmith. Rekommenderar till att lyssna på den! #58 tror jag det är.

sladdbarn skrev:

Jag tycker (inbillar mig?) att det är skillnad mellan olika bitterhumlor.
De senaste koken har jag använt mig av Magnum och den upplever jag som en ganska neutral bitterhumla.
Ska bli intressant att se vad mer rutinerade bryggare har för åsikt.

Jag har själv tidigare ofta använt mig av Nugget (fick en gång tag på en med hela 17,1% alfasyror), de varar ju skitlänge om man har 10-literssatser som jag gör.
Det har ju såklart funkat bra, men nu när mina smaklökar börjar bli mer och mer trimmade för öl-smaker känns denna fråga mer och mer relevant.

@Aleandrowest: Tack, jag ska se om jag hinner lyssna på podden ikväll.

Det finns även de som säger (nämns i något lageravsnitt på brewing network) att stora mängder humle vid 60 minuter kan ge viss smak utöver beska.
Eftersom de tyska och tjeckiska lagerölen oftast bryggs med ädelhumle som har låg alfasyra (i förhållande till nya högalfa-sorter) innebär det att man behöver större mängder för att nå upp till önskad beska. Detta ska alltså bidra med viss humlesmak/arom, då inte från de flyktiga oljorna eftersom de kokas bort på bra mycket kortare tid än 60 minuter.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.