Primning med maltextrakt
Är det ok att försiktigt röra ner "primern " i den utjästa sekunderen eller bör man tappa om en tredje gång??
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Primning med maltextrakt
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Är det ok att försiktigt röra ner "primern " i den utjästa sekunderen eller bör man tappa om en tredje gång??
Risken är ju stor att du får med bottensatsen från sekundärkärlet om du gör så. Har du dessutom torrhumlat ölet så vill man ju bli av med humlen först. Jag tappar alltid om till ett nytt kärl där jag har satt på en tappkran. Först kokar jag upp det jag skall prima med tillsammans med lite vatten (eller en del av ölet) och häller detta i kärlet och sedan tappar jag på ölet från sekundären så allt blandar sig. För säkerhets skull så rör jag sedan väldigt försiktigt runt med med en stor slev ifall det har skiktat sig. Därefter sätter jag på en slang på tappkranen med en flaskfyllare i änden. Sedan är det bara att fylla flaskorna. Detta är min metod och det finns säkert fler.
Jag har även provat att prima direkt i flaskorna med ca 2 kryddmått strösocker/33cl flaska samt 3 kryddmått/50cl flaska med gott resultat. Detta är ju dock inte speciellt exakt. Vill man prima efter öltyp så är första metoden att föredra.
tappa om det är bäst och koka upp extr med en
skvätt vatten kyl gärna kastrullen i diskhon med
lock på och häll i /rör om , det brukar vara lämpligt
med 7g socker per liter men man får ta lite mer
när man använder maltextr kanske 10g per liter
mängden av socker beror ju även på vilken sorts öl man brygger. Personligt skulle jag inte vara så förtjust i en kolsyra bomba av en Imperial Stout, eller liknande. Jag brukar ha ett ganska fast system:
Engelsk/Amerikansk Ale, Porter/Stout: 4 gram pr. liter
Lager: 4,5 - 5 gram pr. liter
Sommarale: 6 Gram socker pr. Liter
Veteöl, Belgisk: 7-8 gram pr. liter
Specialale är olika - beror på vilka ![]()
Vart får man tag på tappkran och flaskfyllare
Vart får man tag på tappkran och flaskfyllare
Det var ju en dumm fråga! Hittade det här på webbshoppen , så nu är det beställt.
Hoppas leveransen går fort för det är snart dax att tappa på flaskor.
Beräckning är enkel med maltextrakt. 1/0.65 X X gram socker som maltextrakten ska motsvara. T.ex om du vill ha samma effekt som 4 gram socker då blir beräckningen 1/0.65 = 6.15
Otroligt vad snabba dom är på Humlegården , fick tappkran och flasfyllare idag och lite annat smått och gott.
Bygger en tappanläggning av kapad 25 litersdunk tappkran och flaskfyllare , hoppas det funkar bra.
Tack för tipset Torgny.
Lycka till!
Idag tappades Min Bitter upp på flaskor, använde min nybyggda" tappanläggning" se ovan.
Funkade kanon bra med flaskfyllaren, mycket bättre en hävert , väldigt lite kladd och spill
Rekomenderas !! Skulle egentligen ha tappat förra helgen men uptäckte av en tillfällighet att min kapsyl påsättare inte funkade på 50cl flaskor, har tidigare bara använt 33 or. Så det blev att beställa en ny sådan av bänkmodell, funkade mycket bra. Så nu är det bara att vänta på att jäst och maltextrakt skall göra sitt. Längtar till nästa helg då skall jag prova den , kan knapt bärga mig för den smakade så bra, provsmakade ett litet glas när jag tappade över till tappanläggningen.
SKOOGIS
Jag hade problem att sätta kapsyler på 50cl flaskor. Emily kapsyleringsapparat använde jag. Var det den som inte funkade för dig?
Japp , den funkar jättebra till 33or men inte till 50cl. Köpte en bänkmoddel här på Humlegården och den funkar utmärkt till dom flesta buteljer. Rekomenderas!!!
SKOOGIS
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Primning med maltextrakt