1 Senast ändrad av ottoagda (2015-05-22 22:23:20)

Humle som smakar Fläder...

Vill brygga en frisk och lite syrlig sommarale' som har inslag av Fläder.
Finns det ngn humle som smakar Fläder eller är man tvungen att blanda in riktiga Fläderblommor?

Tacksam för svar... Anders

Inte viktigt vad man gör, utan hur man mår.

Sv: Humle som smakar Fläder...

Tyvärr känner jag inte till någon humle med smak av fläder men jag har själv planer på att brygga en wit och ha fläderblommor i sekundären. Ett tips jag kan ge är att bryggeributiken.se har torkade fläderblommor i sitt sortiment.

Bryggeributiken här i Gbg?

Jupps, har själv köpt en påse men inte blivit färdig till att göra nått med det
http://www.bryggeributiken.se/product/t … or-56-gram

5 Senast ändrad av Mjödner (2015-05-24 09:48:25)

Du får köra på fläder blommor när jäsningen har avtagit eller jäst färdigt, om jag gjorde en fläder öl så skulle jag nog para ihop den med cascade eller citra för att få lite citrus toner. Hur mycket fläder blommor vet jag inte exakt, fast kom ihåg att rensa dem ordentligt ta bort alla kvistar så gått det går och använd aldrig bären för de är giftiga till en viss del cyanid tror jag om jag int miss fel.

om jag bryggde en fläder öl så skulle jag göra följande, kanske kommer göra det låter spännande big_smile

Jag skulle brygga en vete öl,
50% vete malt
40% pilsner
10% Cara malt
2-4% havreskal eller ricehulls

Mash temp 66
Koka 60 min
60 min 10g pacific gem
5 min 30g cascade eller citra

När ölen primär jäsning är över 10-14 dagar

häll kokande vatten över
50g Fläderblommor (kan vara för tok för mycket vet inte)
5g riven citron
Låt svalna till ölens temperatur

När svalt häll ner i en sekundär tunna, sedan ner med 20-30g cascade som torrhumling.
Flytta över ölen i den nya tunnan försiktigt, låt stå 7 dagar.

sedan cold crash 5 dagar sen till flaska 7g socker per liter för kolsyra, eller fat då inget socker om man har ett bra co2 system.

Bara som jag skulle göra ifall jag bryggde en Fläder öl till sommar, har redan 60 liter öl så kan int brygga nå mer på ett tag.

Om andra har synpunkter eller tycker de låter äckligt så ändra i receptet smile

"använd aldrig bären för de är giftiga till en viss del cyanid tror jag om jag int miss fel."

Du minns fel, det går nämligen att göra fläderbärssaft.

Vanlig fläder har goda och nyttiga bär medans det finns en växt som kallas Falsk fläder eller Hyllle (iaf i Halmstad trakten) som har giftiga bär. Fläder har mörk blåa bär medans hylle har röda bär.
Dock så smakar fläder bär inte alls som fläder blommor.
På förpackningen med torkade fläderblommor jag har finns ett recept på fläder vin där de rekommenderar 30g torkade blommor till 4liter vin och när jag gör flädersaft använder jag 25 hela blomklasar till ca 2,5liter saftkoncentrat som sedan späds till kanske 25 liter drickfärdig saft. Vet inte riktigt vad man kan dra för slutsatser av det bl.a. för att jag aldrig har druckit en fläder dryck som inte har innehållit ganska mycket socker om stöd för smaken.
Kanske börja med att göra fläder te i olika styrkor och testa vilken nivå som känns behaglig?

Minns int helt fel här.

"Växtens blad, bark och rötter innehåller ett gift, sambunigrin, som i kontakt med vatten avsöndrar blåsyra. Vid kokning splittras sambunigrin och gifteffekten försvinner. Även omogna bär och frön i mogna bär innehåller ämnet, vilket gör att de råa bären inte bör ätas. Giftet tillhör gruppen cyanogeniska glykosider, som finns hos många växter.

De omogna fläderbären och andra växtdelar av fläder innehåller även andra toxiner, framför allt irriterande saponiner och eteriska oljor som troligtvis förstörs vid upphettning. Man har detekterat cyanhaltiga glykosider i låga halter i växtens alla delar förutom i blomman, men inget fall med cyanväteförgiftning efter förtäring av äkta fläder är känt. Förtäring av omogna bär kan ge magbesvär medan förtäring av mogna bär och blommor anses ofarliga. Dock har flera fall förekommit där man fått magbesvär (kräkningar och diarréer) även av mogna bär då man ätit många råa eller gjort dryck på dem."

Och jo om de blir för mycket fläder så kommer ölen int att smaka bra, så bra att räkna ut vad som krävs på en 20 liter

ottoagda skrev:

Vill brygga en frisk och lite syrlig sommarale' som har inslag av Fläder.
Finns det ngn humle som smakar Fläder eller är man tvungen att blanda in riktiga Fläderblommor?

Tacksam för svar... Anders

Ring Nynæshamn (Ång-?) Bryggeri å fråga om dom kan dela med sig av Original-receptet till Bedarø Bitter. Den var visserligen Torr, men Flæder-aromen var grym!

Tycker ni torkade fläderblommor smakar som färska? Jag köpte sånna som var till för att dricka som te och det smakade mer gräs och inte alls som man tänker sig flläder från flädersaft.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Gjorde du té med kokande vatten? Använder man för varmt vatten till örter eller grönt té har de en tendens att smaka gräs

Mjödner skrev:

Minns int helt fel här.

"Växtens blad, bark och rötter innehåller ett gift, sambunigrin, som i kontakt med vatten avsöndrar blåsyra. Vid kokning splittras sambunigrin och gifteffekten försvinner. Även omogna bär och frön i mogna bär innehåller ämnet, vilket gör att de råa bären inte bör ätas. Giftet tillhör gruppen cyanogeniska glykosider, som finns hos många växter.

De omogna fläderbären och andra växtdelar av fläder innehåller även andra toxiner, framför allt irriterande saponiner och eteriska oljor som troligtvis förstörs vid upphettning. Man har detekterat cyanhaltiga glykosider i låga halter i växtens alla delar förutom i blomman, men inget fall med cyanväteförgiftning efter förtäring av äkta fläder är känt. Förtäring av omogna bär kan ge magbesvär medan förtäring av mogna bär och blommor anses ofarliga. Dock har flera fall förekommit där man fått magbesvär (kräkningar och diarréer) även av mogna bär då man ätit många råa eller gjort dryck på dem."

Där ser man, bra info, tack.

Fläder sätter ganska mycket smak, min fläderöl blev en fläderdryck med spår av ölsmak, kan tyvärr inte hitta hur mycket jag hade i.

sladdbarn skrev:

Där ser man, bra info, tack.

Fläder sätter ganska mycket smak, min fläderöl blev en fläderdryck med spår av ölsmak, kan tyvärr inte hitta hur mycket jag hade i.

Ok bra att veta att vara försiktig, får göra några tester innan jag brygger 20 liter,  ska även testa älggräs/älgört i någon öl växer mycket sådant här.

Jag tycker Simcoe och Amarillo ihop kan ge en hel del fläderkaraktär. Kanske en skvätt Motueka också. Men det är ju roligare att ha i den riktiga varan så klart.

"Roligare"?
Bara det smakar Fläder!

Det här receptet var min inspiration: http://www.amylase.se/wp-content/upload … derale.pdf

Men då smakar det väldigt mycket fläder (om jag inte fick fel på mängderna på något mysko sätt...)

sladdbarn skrev:

Det här receptet var min inspiration: http://www.amylase.se/wp-content/upload … derale.pdf

Men då smakar det väldigt mycket fläder (om jag inte fick fel på mängderna på något mysko sätt...)

Tackar, ok jo kan se varför de blev så mycket, jag tänkte mer på 50g på 20 liter i samband med torrhumling kan kanske fungera, fast får nog göra en mindre stats och testa först.

Testa med en tinktur av blommor och sprit. Tyvärr är väl säsongen över nu så får bli nästa år.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Skumgodis skrev:

Jag tycker Simcoe och Amarillo ihop kan ge en hel del fläderkaraktär. Kanske en skvätt Motueka också. Men det är ju roligare att ha i den riktiga varan så klart.

Med risk att vara sent ute – är det fläderblomsarom ni vill ha så ska ni definitivt prova Simcoe. Faktum är att just fläderblommor är det jag tycker beskriver aromen hos Simcoe allra bäst.

Jag bryggde själv en APA för många år sen med en blandning av Simcoe och Cascade och har även druckit en singlehop-öl med Simcoe på en festival. Båda hade en tydlig arom av fläderblommor.