Första satsen mjöd...jäsningen startar inte...

Hej
Har försökt mig på att skapa lite och har snabbt sprungit in i väggen.

Jag blandade honung, vatten, vinsyra, citronsyra, näring och tannin enligt receptet. Fyllde sedan upp med mer vatten och lite campdenpulver. Den skulle sedan stå i 24 timmar innan jag tillsatte jästen.

Jag tillsatte jästen och 15 timmar senare så bubblar det fortfarande inte....vad kan vara fel?

Min egna gissning är att jag hade i för mkt Campden/sulfit...

Att jag värmde jästen för varmt...skulle var mellan 40-43 grader på denna. eller att jag inte lät den starta , att jag var för ivrig med att stoppa ner den.. skulle förjäsa i 15 min.

Vad tror ni och kan jag rädda detta på nått sätt?

Sv: Första satsen mjöd...jäsningen startar inte...

Vad för jäst har du använt? Jag har aldrig bryggt en mjöd, men 40-43 låter högt. Jag brukar låta öljäst typ Safale US-05 återfukta i 25-30 grader i 15-30 minuter. Brukar synas ganska tydligt att jästen aktiveras.

15 timmar utan aktivitet behöver inte betyda att du gjort något fel dock. Flera dagars lagg-tid är kanske inte vanligt, men det händer. Det är inte heller så att avsaknad av aktivitet i jäsröret nödvändigtvis betyder att det inte jäser. Jäser du i plasthink? Kan vara så att den inte håller tätt, vilket inte är något större problem, åtminstone inte tidigt i jäsningen.

Jag skulle vilja påstå att det är för tidigt att säga efter 15 timmar, men är det så att du inte får igång jäsningen så vill du ju tillsätta mer, hälsosam, jäst.

om det är torrjäst så har du kanske blandat ihop rekommenderad temperatur vid rehydrering med jästempen.
området 18-20 grader är väl mer normalt.

Stefan

Lalvin D47 heter jästen. Den ska enligt förpackningen återfuktas i 40-43. Grader i 15 minuter. Har flyttat damejeannen till ett varmare rum och avvaktar lite.

Läste detta om Lalvin D47 under FAQ:

Do you have to activate to pitch the yeast or can you just pitch the yeast directly into the brew? Thanks
Nick C  on May 3, 2015

Best Answer: It's perfectly alright to pitch the yeast directly in to the beer/wine without activating it.
· Dan MStaff on May 4, 2015

Kanske du borde ha väntat med vinsvavla till senare

Brage skrev:

Lalvin D47 heter jästen. Den ska enligt förpackningen återfuktas i 40-43. Grader i 15 minuter. Har flyttat damejeannen till ett varmare rum och avvaktar lite.

Har för mig att den ska jäsa i 15-20C.
Hur har det gått?

Vilket OG (sockermängd) hade du?
Vilken volym är den på?
Vilket näringstillskott använde du och hur mycket?
Vilken temp hade musten när du pitcha jästen och vilken temp hade jästslurryn?