PH igen

Ska man mäta PH vid mäsktemp eller svalna av innan mätning?

Saxade från annan tråd

scaryeyes skrev:

Ph i mäsken.... Detta har varit uppe många ggr, men nåt riktigt svar har har jag inte sett, förutom spekulationer. Ph varierar ju med temperatur. Är det inte Ph vid mäsktemp som är intressant? Om mäsken håller ex 65 grader, är det inte vid den tempen man vill ha ex 5.2 i ph? Eller ska man ta ut lite mäsk och svalna av och sen mäta?
Om man sen hamnar lite högt i ph, hur ska man då göra praktiskt för att komma ner? Om man tex vill ta en genväg och använda mjölksyra, ska man då bara droppa ner lite på måfå och sen mäta igen? Eller ta den totala vätske mängden och försöka räkna ut hur mycket syra som ska tillsättas? Det är ju inte så enkelt att räkna ut på förhand hur mycket man ska ha, med att bara titta på vattenprofilen, då det har mycket med malten att göra åxå ju. Tycket detta är en mycket svår avdelning.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: PH igen

en digital ph mätare har ofta en inbyggd termometer och kompenserar därför automatiskt efter den rådande temperaturen vid mätningen inom ett visst temperatur intervall. Så i det fallet ska du ha 5,2 i mäsken vid 65 grader. annars får man väl ta ut ett prov och låta temperaturen  sjunka till en temperatur som Ph mätaren klarar av att kompensera.
om det kan va till nån hjälp.

Hm... Men det jag är konfunderad över är, att enzymerna verkar ju i varm mäsk. är det då inte ph i den värmen som räknas? Nu har jag glömt vilket håll ph sticker åt i värme. Men det kanske inte har någon betydelse om det är lite?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Enligt John Palmer's How to brew ska pH vara 5,1-5,5 vid mäsktemp. Motsvarande pH vid rumstemp ska vara 5,4-5,8.

+1 på andmor ovan.
Jag har även läst andra källor (en bra sammanfattning med källor finns bl.a. på http://braukaiser.com/wiki/index.php?ti … s_brewing) och temperaturskiftet ligger på ca 0,3 pH d.v.s lämpligt intervall vid rumstep har angetts till 5,3-5,7 med bästa konvertering kring 5,5 , men med mindre dis och rundare beska om man ligger ner mot 5,3 . Man får helt enkelt välja lite där....

/Calle

Fast man behöver väl inte välja?
Man kan ha ett Ph i mäsken på 5.5 för optimalt utbyte (om den nu gör någon skillnad för en hembryggare.
Och ett Ph på 5,3 i koket för mjukare humle.

/Kjell

Kjell skrev:

Man kan ha ett Ph i mäsken på 5.5 för optimalt utbyte (om den nu gör någon skillnad för en hembryggare). Och ett Ph på 5,3 i koket för mjukare humle.
/Kjell

Du har så rätt, glömde i hastigheten att en del bryggerier (har t.o.m provat själv när jag tänker efter tongue) sätter till extra syra i koket.

/CalleT

Jag har läst på många ställen (en referens) att pH sjunker naturligt under koket, beroende på att kalciumjoner reagerar med fosfater och fälls ut. Men kanske behöver man hjälpa naturen på traven för att få siffrorna exakt...

Think globally. Drink locally.

pH sjunker normalt som du säger under koket bl.a. genom ovanstående. Utgångsläget (startvärdet) vid kokstart spelar ändå en viss roll för värdena under koket (och slutvärdet), så det är tydligen därför man kan (ibland bör) justera det lite till innan koket.

/CalleT

Väcker en gammal tråd till liv...

Vid vilken tidpunkt ska man mäta PH i mäsken? Eller ska man sträva efter att ha PH 5,2 genom hela mäskningen?