Snälla hjälp

Hej alla
Här kommer ett desperat rop på hjälp. Jag har bryggt i snart tio år och aldrig haft bekymmer av det här slaget. De senaste tre, fyra satserna har mer eller mindre blivit odugliga med tiden. Efter någon månads lagring blir ölen mer  och mer skummande och till slut skummar det över fullständigt i sprutande kaskader. Jag brygger mestadels belgiskt - infusion eller stegmäskning - och har analyserat alla procedurer utan att komma på vad som är fel. Jag gör ju exakt likadant som jag alltid har gjort. Först trodde jag att det var den nya flaskan StarSan som hade någon ny högskummande ingrediens. Senaste brygden har jag dock eftersköljt med vatten många gånger, både flaskor och utrustning. Nu märker jag att detär på g att bli alltför sprudlande igen. Och det som är kvar i flaskan har någon lustig metallisk bismak. Jag brukar efterjäsa med lite ny jäst, men sparsamt som alltid tidigare.
Någon som har en aning om vad orsaken kan vara? Annars ledsnar jag och kokar rabarbersaft i stället.
JP

Sv: Snälla hjälp

Infektion låter det som. Byt jäshink mot en ny. Rengör allt ordentligt med PBW och starsan. Efterspola aldrig för då sabbar du desinficeringen. Byt hävert. Återför aldrig SG-mätningar. Tappa från kokkärl till hink via slang och med locket liggandes över. Jag har ca 100 öl i bagaget och ingen infektion hittills (misstanke om några enstaka flaskor dock).
En sak till, är du säker på att ölen jäst ut helt innan de flaskades?

Tanken på infektion har faktiskt inte slagit mig än. Kollar upp utrustningen. Hävert använder jag aldrig, alltid slang. Och ja, det är helt utjäst OG c:a 1,010. Nu fick jag något nytt att grunna på. Får gå igenom utrustningen.
JP

Allt efter kok ska du ge dig på. Jäshinkar blir repiga och bör bytas årligen eller iallafall vart annat år. Silikonslangar är de bästa för de går att koka. Hävert är en infektionsrisk och jag använder de så sällan jag kan (bara till damejeanner). Flaskorna kan du köra i ugnen (googla hur) så vet du att dom är helt rena men troligtvis är det inte flaskorna då alla dina flaskor blir dåliga. Jag skulle gissa på smutsig hink, slang eller luften nör du tappar på hink till jäsning eller flaskar. Flaskningshinken eller flaskfyllaren kan även vara boven. Ett klorinbad med noggrann sköljning är en tanke för att nollställa hygienen.

Lindh skrev:

Allt efter kok ska du ge dig på. Jäshinkar blir repiga och bör bytas årligen eller iallafall vart annat år. Silikonslangar är de bästa för de går att koka. Hävert är en infektionsrisk och jag använder de så sällan jag kan (bara till damejeanner). Flaskorna kan du köra i ugnen (googla hur) så vet du att dom är helt rena men troligtvis är det inte flaskorna då alla dina flaskor blir dåliga. Jag skulle gissa på smutsig hink, slang eller luften nör du tappar på hink till jäsning eller flaskar. Flaskningshinken eller flaskfyllaren kan även vara boven. Ett klorinbad med noggrann sköljning är en tanke för att nollställa hygienen.

+1 på ovan. Det du beskriver låter i mina öron som att något fortsätter att jäsa ölen/vörten även om du tycker att det är helt utjäst vid beräknad FG 1010 (dvs. "normalt" för den valda jästen). Jag misstänker att du hade sagt till om du använt Brettanomyces, men det kan ju ha kommit in bakvägen ändå på något vis (eller något helt annat som ger ungefär samma resultat). Om du har möjlighet kan du ju kolla FG på en flaska som skummar mycket. Gissningvis är den lägre än 1010 och då har du ju svaret.

Det kan sitta obehagligt mycket i en gammal tappkran som aldrig blivit rengjord. Jag rekommenderar delbara kranar.