cornelius i rumstemperatur

Go´morgon grevar o baroner,
Jag har skaffat ett corneliusfat men har lite svårt att kyla ner det, rent praktiskt, inget plats i kylskåpet.
Jag har trycksatt fatet i rumstemp till ca1,2bar. Jag har vaggat det i ca 10min som någon tyckte att man skulle för att få in kolsyra i ölet.
Jag var nog lite ivrig att testa när jag gjorde dagen efter. det var väääldigt lite kolsyra. så jag trycktesatte ölen igen...de hade sjunkit till ca 1 bar.
Jag gjorde om samma visa igen, på med 1,2bar o vagga.. sedan dess har jag inte testat.
Men jag tänkte göra om proceduren idag igen med trycksätta 1,2 o vagga 

Beror det på temperaturen eller att jag varför snabb? för snabb så att ölen inte han ta till sig kolsyran?

Sv: cornelius i rumstemperatur

För att kolsyresätta ölet så brukar jag trycka i upp till 2-3 bar, låta det stå en dag.
Trycka upp det igen till 2-3 bar, låta stå en dag igen och fortsätta så tills dess att trycket stabiliserat sig.
Dvs att trycket inte sjunker längre.
Då är ölet mättat på kolsyra.

Sedan kan man justera trycket vid servering så att det inte skummar så mycket.'

Man kan skaka/vagga fatet som du beskriver för att snabbare mätta ölet, men du måste trycka i mer kolsyra och fortsätta vagga/skaka tills dess att trycket inte sjunker.

ah..oki...så den där kolsyretabellen är bara för servering?
då skall jag dra på lite..
tack för svaret!

Kolsyretabellen är för den metod Kenneth beskriver. Alltså ett konstant tryck vid en viss temperatur till ölet är mättat.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Självklart, tänkte fel! Bra rack!

Jag brukar skaka fatet och lyssna vid regulatorn för att avgöra om processen är färdig, väser det så behövs det mer tid.