Välkomna till kafferostningsforumet!

Hejsan!

Jag heter Henrik och jobbar med kafferostningsbiten hos Humegårdens Ekolager. Från och med idag kan ni handla råkaffe och utrustning för att börja rosta kaffe hemma. Flera kaffesorter kommer snart att läggas till.

Ställ gärna era frågor här så svarar och diskuterar vi vidare kring kafferostning och kaffe generellt.

Hälsningar
Henrik

Sv: Välkomna till kafferostningsforumet!

spännande, nu blev jag nyfiken.

Sv: Välkomna till kafferostningsforumet!

Provet från SM uppskattades så nu har jag beställt råkaffe smile

Sv: Välkomna till kafferostningsforumet!

Kul! Ser mycket fram emot att få ta del av denna delen av humlegården!

Sv: Välkomna till kafferostningsforumet!

Trevligt, men ahhh... Jag som precis sålt min Rancilio sad
Får ta upp det igen när barnen blir så pass stora att jag hinner njuta av en morgonkaffe.

Sv: Välkomna till kafferostningsforumet!

Jag började med att rosta mitt eget kaffe för drygt 20 år sedan. Men jag slutade med det efter ett tag, dels för att jag tyckte det var svårt att få till en jämn och bra rostning i en vanlig hushållsugn, dels för att utbudet av färdigrostade hela bönor blev så mycket bättre med leverantören som exempelvis Johan Nyström och nu även Da Matteo här i Gbg. Hade ärligt talat svårt att se poängen till slut, även om färskheten var en fördel, åtminstone för helt nyrostade bönor. Finns inget godare än kaffe på nyrostade och just avsvalnade bönor samtidigt som rostningsdoften ligger kvar i lägenheten.

Ska bli spännande att följa detta och se om det framkommer något som kan inspirera mig till att sätta igång igen.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Sv: Välkomna till kafferostningsforumet!

@Ekstedt: -Fördelen ligger troligen i att det borde gå att få till en jämn och bra rostning med de här kafferostningsmaskinerna för hemmabruk som nu finns tillgängliga.

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: Välkomna till kafferostningsforumet!

Dompan skrev:

@Ekstedt: -Fördelen ligger troligen i att det borde gå att få till en jämn och bra rostning med de här kafferostningsmaskinerna för hemmabruk som nu finns tillgängliga.

Så är det säkert, men då de är ganska dyra känns det som att behövs någon mer motivation för mig. Bättre utbud av sorter jämfört med färdigrostade? Göra egna blandningar? Något annat?

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Sv: Välkomna till kafferostningsforumet!

En utmaning att rosta i ugn är att få rostningen jämn. Det vill säga att alla bönor blir lika mycket genomrostade men också att varje böna blir lika mycket rostad på ovansidan som undersidan som insidan. Jag tycker att jag har lyckats bra med att använda varmluft och att skaka om bönorna i en form med höga kantar ungefär varje minut.

Det är så klart svårt att som hemrostare konkurrera med t.ex. da Matteo som har en Loring Smart Roast och lång erfarenhet att rosta kaffe. Däremot så går det att rosta hemma med riktigt bra resultat och även spara en slant jämfört med färdigrostat kaffe av samma råkaffekvalitet.

Sv: Välkomna till kafferostningsforumet!

Hur förvarar man en öppnad råkaffepåse?
sen en fråga till:
En jämn rostning verkar viktigt, varför?

Sv: Välkomna till kafferostningsforumet!

Råkaffe förvarar man bäst svalt och skyddat från fukt och luft. Bönorna är hållbara i orostat skick men kan ta smak från starka dofter. Kaffe av väldigt hög kvalité skickas ibland vakuumförpackat från ursprungslandet medan mycket annat råkaffe skickas i GrainPro/plastpåsar eller klassiska jutesäckar. Men förvarar du kaffet i en vanlig påse så fungerar det utmärkt.

När man rostar kaffe vill man hitta en lagom rostnivå där kaffet smakar som godast. Det vill säga att kaffebönan rostas till en viss invändig temperatur. Rostar man kaffet för ljust så blir kaffet underutvecklat och man får en gräsig och syrligt smak. Rostar man kaffet för mörkt blir smaken bitter och rökig och vissa smaker rostas bort. En bra rostnivå ger alltså en balans mellan syra, sötma och bitterhet och man kan känna kaffet unika karaktär i koppen.

En ojämn rostning kan innebära att vissa bönor är för ljust rostade medan andra är för mörkt rostade. Man får en mix av bra smak, gräsig smak och rökig smak. Genom att hålla bönorna i rörelse under rostningen så rostas alla bönor lika mycket och det är lättare att få den rostnivå som man önskar.

Det kan också vara så att de enskilda bönorna är olika mycket genomrostade på insidan som utsidan. Exempelvis om man rostar i en stekpanna på hög temperatur vilket kan ge en bränd utsida och en mindre rostad insida. Samma sak som med en bit kött.

Sedan finns det faktiskt de som upplever att en viss skillnad i rostningen mellan bönorna kan ge en komplexare smak. Men jag tycker absolut att man ska ha en jämn rostning som sitt mål.

Sv: Välkomna till kafferostningsforumet!

Inspirerad av en resa i Afrika köpte jag bönor och rostade portionsvis i en vanlig kastrull som jag ruskade på. Funkade bra, ljuvlig doft i och runt hela bostaden. Smaken är så förknippad med omständigheterna! Gör man sig lite besvär och omsorg, och med kärlek, tycker jag ju att allting blir så mycket godare! Men inte till varje frukost...

Sv: Välkomna till kafferostningsforumet!

vad nice!
jag har några sådana gamla rostpannor på landet som de hade innan man kunde köpa färdigrostat på butik.
man kanske skall rengöra en sådan och testa!
låter kul o gott!!