Fråga om öl med hallon/äpple.

Planerar att göra en veteöl smaksatt med frukt/bär. Tänkte göra en omgång och dela upp på två jäshinkar. Den ena smaksatt med hallon och den andra med äpple.

I en bok jag har står att hallon ska tillsättas efter att det jäst i 2 dagar. Vad sägs om den metoden?
Har även sett att en del tillsätter någon gång under koket.
Eller ska man vänta till att jästen arbetat någon vecka?

Någon som bryggt öl med äpple och som har några tips?
Inte hittat något alls om detta som varit till hjälp. När jag sökt på engelska förekommer det bara att folk använt sig av juice. Tänkte använda färska äpplen.
Gjorde ett experiment där jag petade ner 150 och 400 gram äpple i en liter var Hoegaarden och lät stå en vecka. Den mindre mängden gav inte något alls, medan den större mängden gav iaf lite smak av äpple. Men tyvärr var det en äpplesort som inte smakade så mycket.

Hur bör hallonen och äpplena förberedas? Frysas in ett tag, tinas och sen bara slänga ner i jäshinken?

Sv: Fråga om öl med hallon/äpple.

Jag har gjort två omgångar av ett hallon öl som blivit riktigt bra och har då fört över ölet till ett nytt kärl när jäs aktiviteten är nästan helt avklarad (lite bubbel aktivitet och ett fg som ligger nära det tänkta slut målet)
De frusna hallonen tinar/värmer jag i ugnen till ungefär 75grader, låter dem svalna lite innan jag lägger i dem och låter dem ligga i 4-5dagar tills de ha tappat all färg och börjar falla sönder lite. Hallon innehåller ganska lite socker så de kommer inte påverka alkoholhalten särskilt mycket och ger ingen större jäs aktivitet.

Sv: Fråga om öl med hallon/äpple.

Beror lite på hur mycket smak man vill ha också, jag slängde ner 2.5kg hallon i en veteöl på 20L och lät ligga i en vecka, gav en stark hallon smak och doft. beroende på hur mycket smak du vill ha så är mängden hallon viktigt, och ja skulle ha ner dem efter jäsningen avtagit i nästa jäst tunna, äpplen har jag aldrig testat i öl så kan int svara på.

Brukar pastörisera hallonen efter de tinat i en gryta, men ugn går också bra.

Kan tänka mig om du vill ha äppel-smak på ölen så kanske du skulle göra ett koncentrat och häva ner det i sekundär, frys ner äppeljuice i pet flaskor när det är helt frysta så sätt dem upp och ner med hålet ner i en hink eller en burk, då kommer du få de mesta av smakerna när de tinat ett tag kommer bli kvar en stor vit isbit i flaskorna, man ser när det är färdigt för isen är vit, kan göras flera gånger för att öka koncentrationen om man vill, brukar använda detta knep till att få riktig smak i cider, har också använt det till att göra en svartvinbärs öl en gång.

Sv: Fråga om öl med hallon/äpple.

Jag har en liten följdfråga på det. Tillsatte direkt frysta hallon i min suröl utan tining, inte direkt rädd för vildjäst eller liknande speciellt inte med den surheten. Men det jag är orolig över är:
http://www.livsmedelsverket.se/livsmede … /koka-bar/

Så frågan är om man inte kommer våga dricka ölen om inte hallonen kokas först?

Sv: Fråga om öl med hallon/äpple.

detta var ett bra ämne har nu till sommaren som alla sommrar massor av hallon som växer, vi gör ca 30L hallon saft varje år på dom så detta ska provas, även blåbär !

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

Sv: Fråga om öl med hallon/äpple.

Jo hallon är underbart i öl tycker jag, speciellt tycker jag det passar om man torr humlat med cascade samma tid som man har i hallonen, ölen jag gjorde sist luktade och smakade fantastiskt. Jo blåbär är så fint i en öl också ska göra de till sommaren, har testat svarta vinbär de var unikt och gott, Ska testa älggräs till sommaren ska bli intressant.

Sv: Fråga om öl med hallon/äpple.

Mjödner skrev:

Kan tänka mig om du vill ha äppel-smak på ölen så kanske du skulle göra ett koncentrat och häva ner det i sekundär, frys ner äppeljuice i pet flaskor när det är helt frysta så sätt dem upp och ner med hålet ner i en hink eller en burk, då kommer du få de mesta av smakerna när de tinat ett tag kommer bli kvar en stor vit isbit i flaskorna, man ser när det är färdigt för isen är vit, kan göras flera gånger för att öka koncentrationen om man vill, brukar använda detta knep till att få riktig smak i cider, har också använt det till att göra en svartvinbärs öl en gång.

OK. Så man köper koncentrerad äppeljuice för det eller? Men vad är det du menar att man ska spara? Det vita, eller det som tinat?
Vad är det som skulle vara så bra med det här?
Hur mycket har man sen i ölet tro?

Sv: Fråga om öl med hallon/äpple.

Man sparar det som rinner ut, det som blir kvar i flaskan är is, på detta vis så får man mer smak och mindre vätska ner i ölen, mindre vätska i ölen gör så den inte blir utspänd.