Jäsa och lagra i Cylindrokoniskt kärl
Hej vi håller på att köra igång i lite större skala, kring 150l per gång och har byggt ett Cylindrokonisk kärl för jäsningen. Den största anlendingen avv vi byggde ett var för att slippa tappa om den stora mängden öl mellan primär och sekundär jäsningen.
När jag nu börjat kolla runt lite mer så inser jag ju att man även kan lagra ölen efter sekundärjäsningen och även använda övertryck för att kolsyra ölen i tanken.
När vi bryggde i mindre skala 40l så använde vi förut cornelius fat som vi trycksatte och sedan tappade vi upp ölen på flaska. Dock tog det mycket längre tid att tappa upp ölen och blev en hel del skum ibland när vi tappade upp kolsyrad öl jämfört med när vi tillsatte socker och tappade upp så vi slutade kolsyra ölen innan tappning. Vi testade med en beergun men tyckte inte det blev så effektivt. Lite bakgrund och nu till min fråga.
Förut så blandade vi i en sockerlösning direkt efter sekundärjäsningen var klar och tappade då upp på flaska. Vi hade fått för oss att detta skulle göras ganska kort tid efter att sekundärjäsningen var klar så att jästen fortfarande skulle vara levande när den åkte ner i flaskorna. Om man låter ölen lagras 1-2 veckor efter sekundärjäsningen så antar jag att denna sockerlösning metod inte fungerar eller?
Hur gör ni som använder Cylindrokoniska jäskärl eller liknande lösningar? lagrar ni ölen i jästanken? ifall ni gör det hur kolsyresätter ni då ölen sen?